Forum

Tegelfasad
5 röster
jun 25 2012
Har problem med min tegelfasad, teglet är ok men murbruket börjar vittra sönder och tränga ut, speciellt ovanför fönstren. Läste att det kan vara armeringen som rostar? Vad göra? Har haft 4 murare på besök, en sa foga om, den andra byt armering, den tredje sa armering går ej att byta men går att isolera och den fjärde sa lägg en putsfasad över teglet för det kommer att bli samma problem igen om några år.... Vem har rätt?? Dessutom regnar det in ovan fönstren vid slagregn... Tacksam för råd från någon som vet mer!
mar 21 2010
Hej. Det är dom gamla tegelbalkarna ovan fönstren/dörrar som är gjorda med ej rostfria armeringsjärn. Vad jag förstått så är alla äldre tegelhus gjorda med sådana armeringsjärn. Så det är inget ovanligt. Jag hade samma problem på mitt hus, har dock själv gjort nya egna tegelbalkar och satt upp. Har du inte kunskapen själv så leta vidare bland murare och försök hitta en som vet vad det handlar om. Mvh Daniel
maj 15 2011
Hej Ovanför fönsterna samlas fukt från hela tegelfasaden och i dom två tegelskiften ligger armeringsjärn som naturligtvis rostar och tränger ut bruket. Det som händer vid slagregn är att hela fasaden blir mättad av fukt du märker detta ovanför fönster eftersom teglet slutar där och fönstret får ta emot vattnet. Förmodligen är hela tegelfasaden i behov av en renovering,jag förmodar att detta är söderfasaden du har problem med. Jag själv valde att fräsa ut murbruket i hela fasaden 25mm och ta ut armeringen. Sedan fogade jag i nytt murbruk ny rostfri armering och en murmabalk ovanför fönsterna. Sen slammade jag hela fasaden med ett genomfärgat putsbruk. mvh Anders