Ta bort ytterdörr för badrumsrenovering. Hjälp önskas!
Hej!
Har sedan 3 år tillbaka lite panik. Vi BEHÖVER göra om ett badrum i vårt hus, frågan är "bara" hur och när.Huset är i tegel och byggt tidigt 1970-tal. Inget rum eller del av rum verkar har renoverats sedan bygget.
Så här fungerar det idag: för att komma till badrummet skall man gå från köket in i grovköket/tvättrummet (info: finns en ytterdörr till trädgården från detta rum). Från detta lilla grovkök/tvättrum går man sedan in i det "stora" badrummet, som är väldigt litet.Vi har funderat fram och tillbaka på hur planlösningen skall se ut.Min respektive önskar stor dusch och jag önskar badkar. I dagsläget får en duschkabin knappt plats.Vi önskar alltså att göra badrummet större.Den senaste (av 100...) eventuella lösningen vi spånat på är att "sätta igen" ytterdörren i grovköket, sedan flytta tvättmaskin och torktumlare eller varmvattenberedare framför den "nya" väggen för att skapa mer plats. Sedan riva den lilla väggen mellan grovkök och badrum så att dessa två blir ett rum. Fråga: Vad skall vi tänka på? Jag är väldigt nyfiken på bl.a. hur (och orolig inför att) det "gamla" tvättrummet skall klara luftfuktigheten i ett badrum.Lista på några funderingar:x Eventuellt nytt element i tvättrummet, skall det vara specifika modeller i badrum? Kan ett element som suttit i en tvättstuga/grovkök/tvättrum fungera felfritt i ett badrum?x Elen. Ett tvättrum har inte hög luftfuktighet som ett badrum så visst bör el kollas över?x Tvättrummet verkar ha väggar, golv och tröskel för våtrum, antar att det är så pga. risk för översvämning. Det bör betyda att det är fuktspärrat och att det går att "endast" göra om väggar och golv? Dvs. precis som vi tänkt göra i badrummet (ett arbete för fackman, såklart), eller?x Vilka material bör användas för att sätta igen ytterdörren? Balkar för att stödja upp. Fuktspärr förstås. Inte gips för det är inte godkänt i badrum längre. Men sen då?Vi kommer inte att "sätta igen" ytterdörren själva, men jag vill veta så mycket som möjligt för att kunna övervaka arbetet (är lite av en perfektionist...)I tvättrummet finns självklart brunn och även ventilation (lika vi har i badrummet).
Är det någon som vågar gissa på konstad för detta?Finns det någon liten del som är "idiotsäker", som man kan göra själv i detta arbete?Om du orkat läsa hit så skall du ha ett stort TACK.