Forum

Synlig platonmatta
0 röster
jun 25 2012
Hej! Vi är i husköpartagen och har nu hittat ett hus som vi tycker om. Det är ett sutteränghus byggt -79. Det är omdränerat -99 med platonmatta. När vi var och tittade på detta hus så såg vi att platonmattan är satt ända upp till där teglet börjar på fasaden (dock bara på den sida av huset som källardelen är helt under jord) Min fråga är om man verkligen ska sätta platonmattan även upp på den "synliga "delen av grunden? Har läst att detta kan försämra dräneringen eftersom platonmattan släpper, stämmer det? Mvh Caroline
apr 29 2009
Hej Platonmatta läggs till strax under marknivån, sedan monterar man en kantlist som skruvas fast i källarväggen som täcker mattans överkant. Kolla in på länken för att se en bild på hur det skall se ut. mvh Ulf.S
apr 29 2009
Ops... glömde lägga in länken.....här kommer den. http://www.isola.se/products/grunnmursplater/platon_xtra_kampanj
apr 30 2009
Platonmattan skall i regel vara osynligt och avslutas enl tidigare inlägget. Platonmattan skall vara ventilerande mot väggen, d.v.s en luftspalt under avtäckningen blir bra. Möjligtvis har man trodd att det blir en isoleringseffekt. (vilken är ring eller obefintlig) Anledning till att mattan har dragits upp till fasadteglet, kan vara antingen ännu fulare eller skadad puts inunder eller att det har varit problem med vattenstänk eller snö mot fasaden. Detta problem bör dock inte behöva åtgärdas med en Platon-matta och kan lösas elegantare.
apr 30 2009
Hej Då har jag en följdfråga. Jag har precis köpt hus och platonmatta ligger runt huset. En del är uppgrävt runt huset då man lägger om avloppet. Enligt besiktningsmannen borde där även funnits ett rör nedanför mattan, som leder bort vattnet? Detta har jag aldrig hört förr. Vad vet ni? Tack på förhand
apr 30 2009
det ska alltid ligga ett dräneringsrör lägre än lägsta punkten av dräneringen och den är lägre än där platon mattan tar slut..avloppet kan ligga på en annan nivå så det är inte säkert att dräneringsröret syns när du gräver för avloppet.. Om du har grävt till en nivå under sulans dräneringslager utan att hitta ett dräneringsrör så kan det vara så att man har grusat vilket inte är optimalt speciellt om man släpper dagvattnet från taket rätt ner i grunden via stuprören. Är stuprören anslutna till avlopp för dagvatten och du inte har speciellt mycket vatten som kommer mot huset så behöver det inte vara så stort problem om du har ett bra grusskickt under sulan
jul 19 2009
Hej! Har ett gammalt hus byggt-56, Ska byta avloppet o vattenledning. Tänkte samtidigt sätta platonmatta på källarväggen (vill fixa till källaren på insidan sedan ). Har hört att grunden är tjärad eller målad med kallasfalt när det byggdes o undrar således om det är ok med platonmatta eller om det blir kaka på kaka ? Mvh Bo
jan 08 2010
Är väggen målad med kallasfalt och man vill ändå utnyttja den extra fuktspärr som platon eller optidrain ger, slipar man rutmönster i kallasfalten så betongen under kan andas. Slipa med max 30cm i de lodräta linjerna för optimal fuktutdrivning. Jag skulle rekomendera optidrain istället för platonmatta ifall man redan har kallasfalt, då platon inte andas som optidrain.
maj 01 2011
Hejsan Jag har både isodränskivor och utanpå det platonmatta. För mkt eller bra?
maj 02 2011
isodrän innerst och platon utanpå? Det går alldeles utmärkt men det viktiga är hur den fukt som kondenserar i isodränen dräneras bort med ett rör på lägsta punkten...