Annons

Forum

Svartmögel på panelen
0 röster
jan 16 2014

Hej!

Vi håller på att renovera badrummet och har upptäkt att det finns svartmögel på råspontpanelen bakom masoniteskivan. Alltså på råsponten innifrån sett. Har även brytit bort skivorna i intilliggande sovrum och konstaterat att det är svartmögel även på denna panel. Väggarna är byggda så att det är masonite-råspont-plast-isolering... Huset vi bor i är ett trähus 1,5 plan. Byggår 1967. Ventilation-Självdrag.

Fråga: Brukar denna typ av kostnader/åtgärder täckas av husförsäkring eller måste vi stå för dessa kostnader själv? Räcker det om man behandlar den angripna råsponten med t ex Renox eller bör man byta ut all panel? Måste vi ta bort tapeter/skivor på alla ytterväggar? Antar att vi bör kolla upp och åtgärda/ta bort all mögel i huset...

Mvh  Peder

jan 18 2014

Som sagt: byt så mycket som möjligt, ev, sanera resten med "Mögelfri" (Jape)

jan 18 2014

Jag råkade ut för liknande problem fast i en innervägg, där ett rör med elkablar kom upp till ett vägguttag. Det visade sig blåsa kalluft genom röret och upp i isoleringen där varm inneluft kondenserat mot den nerkylda isoleringen som därmed angripits av mögel.

Jag tog bort allt som gick att byta ut - dvs isolering ch gipsskiva. Övriga delar slipade jag och tvättade med klorin. Slutligen täppte jag igen röret, som kalluften kom in genom, med silikon. Detta var 10 år sedan och problemet har inte återkommit. Det är naturligtvis viktigt att man tar reda på vad som är orsaken till tillväxten och rättar till så att problemet inte återuppstår. 

/Bo

Vi i Villas policy
Avbryt

Här kan du bli medlem i Vi i Villa genom att logga in med ett befintligt konto från sociala medier eller genom att skapa ett nytt konto, kopplat till din e-postadress nedan.

Som medlem får du tillgång till erbjudande och rabatter från våra leverantörer. Du kan också enkelt deltaga i våra tävlingar och forum när du är inloggad som medlem på webbplatsen.

Läs mer om medlemskapet och hur vi hanterar dina personuppgifter.

Annons