annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
User 296266
User 296266 Inlägg: 1122
Aktiv: 23-10-07

Mögel i takisolering källare

Hej!
Jag har ett hus som fått ett mindre fuktgenomslag i ett av källarens hörn. Jag har rivit ut golv och väggar för att ta bort allt organsiskt material. Källargolvet har vid byggnationen av huset tätats med tjära el liknande vilket jag förstår kanske inte är den bästa lösningen...
Vid ytterligare kontroll i innertaket visade det sig att all isolering i taket mot ytterväggarna vad angripet av mögel vilket jag nu också rivit ner och kastat ut.

Min teori är således att skadorna i isoleringen i taket uppkommit pga att plattan inte har haft möjlighet att "andas" pga av tjäran på plattan och fukten då vandrat under golvet och istället upp genom väggarna och då angripit isoleringen i taket.

Är det troligt att det kan vara så?
och är det isåfall ett måste att ta bort tjäran från golvet för att undvika att detta upprepar sig eller är det troligt att annan åtgärd behövs bortsett från omdränering vilket redan pågår.

Tacksam för svar!

Mvh Ronnie Brodin
0 röst(er)

Inga svar än!

annons
För nöjda hemmafixare!

Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.

Inglasningskampanj!

Förläng sommaren och njut av trädgårdens grönska oavsett väderlek. Vi skräddarsyr din inglasning till villan/sommarhuset och anpassar måtten efter Dina förutsättningar. Hållbart och underhållsfritt.

Eget Dagvattensystem!

EXPO-NET Dagvattensystem älskar ditt regnvatten! Minimera fuktskador på ditt hus genom att visa regnvattnet vägen till ett hålrum i jorden där vattnet inte gör skada. Det är ekonomiskt och enkelt!

Ny energisnål ventilation

Flexit UNI3 är ett effektivt ventilationsaggregat för enfamiljshus som sänker driftskostnaderna och ger mycket hög komfort. UNI3 uppfyller passivhuskraven och lämpar sig även för befintliga hus.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland