Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Anonym
Anonym

Vad väljer du.

Nu för tiden pratas det väldigt mycket om närproducerad mat.
När jag står på ICA så tänker jag ofta på o jag köper alltig Gävleortens mjölk produkter mm det är otroligt viktigt för mej att handla lokalproducerat o så hoppas jag dom flesta tänker.
Men hur är det när du/ni ska köpa nya vindskivor till huset eller sommarstugan.
Dagen skogsbruk fungerar ju så att den enda ekonomiska vinstökning man kan göra är att pressa avverknings kostnaderna neråt o det brukar resultera i lägre pris till entreprenörerna
Läget idag är rent akut många kör enkelskift o då oftast maskinägaren själv oftast 10 o ända upp mot 15-16 timmar/dag.
Det här har ju resulterat i att dom få som har en anställning får ofta väldigt dålig arbetsmiljö o arbets villkor
Själv har jag jobbat i skogen under mer än 20 år vilket gör att jag har ganska god insikt i branschen
På senare år har jag börgat o fundera över hur vi konsumenter ser på skogen.
Ett träd som avverkas tex i Hede (Härjedalen) körs numera till Heby i Norduppland o sågas sedan körs den vidare till något hyvleri tex i Norrköping sedan ska den tryck impregneras tex i Nybro (småland) sen upp till Hede tillbaka för att en turist o Funäsdalen ska bygga en altan som han inte använder eftersom han bara är där på vintern.
Brädan har då färdats ca 200- 250 mil igenom Sverige är det miljömässigt försvarbart knappast i knappast ekonomiskt heller tycker jag.
Hade turisten i ställer frågat en skogsägare i Funäsdalen eller Hede om han hade kunnat få köpa tätvuxen trall direkt av skogsägaren eller någon granne så hade dom nog kunna löst det.
Sanningen är nog den att skogsägaren hade kunna köpt både sågverk o hyveln o i förlängningen hade han kunnat leva på sin lilla skogsgård i stället för o behöva lämna sin fru o barn på Söndags kvällen för o åka till Norge o snickra för virket han levererade till Mellanskog på orten blev så dåligt betalt att han inte ens hade råd o köpa nya vinterdäck till bilen.
Nu tänker nog många "men alla by sågar försvinner ju" visst många har försvunnit men många skogsägare får upp ögonen o börjar satsa på lokal träförädling o fler blir det.

Hur tänker du..................
0 röst(er)

Inga svar än!

annons
Välkommen till Dooria!

Dooria är en av Skandinaviens ledande dörrtillverkare. Vårt breda urval gör att du alltid finner din dörr hos oss. Vilken dörr du än väljer får du alltid kvalitet, attraktiv design och rätt dörr till rätt pris.

Rätt pris på vattenfilter

Alfa Vattenfilter AB tillverkar vattenfilter sedan 80-talet. Just nu kan du handla ditt filter till nettopriser direkt från fabrik. Besök vår hemsida för mer information www.vattenfilter.com

TIMMERHUS från Finnlamelli

Över 170 modeller att välja på. Byggt av kärnvirke. Gran eller fura. 9 olika tjocklekar från 88-270 mm. Från 10 kvm till 270 kvm. Du kan även komma med en egen ritning.

Golvvärme från Kelvin

Kelvin är en elektrisk golvvärme av värmekabeltyp med marknadens tunnaste värmekabel och är ett lågvoltssystem med fulltransformator så behöver du ingen jordfelsbrytare och läggningen kräver ingen el-behörighet.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland