annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Kontza
Kontza

Isolering runt fönster på tegelvilla

Hejsan, Jag har en tegel villa från 1971 och nu undrar jag att hur ska det vara isolerat runt fönstrena jag har kolla på huset och den delen av fönsterkarmen som är på utsidan mot ytter väggen så finns det bara en list runt fönstret och mellanrummet som är mellan tegelväggen och innerväggen syns ska det vara så öppet när man lossar på listen?

Ska det inte vara isolerat bakom listen så att det inte blåser in mellan tegelväggen och innerväggen?

Tycker att väggarna är kalla på insidan. 

0 röst(er)

Svar

1. Leffe

SV: Isolering runt fönster på tegelvilla

Jovisst ska det finnas isolering runt karmen.Om du tänker dig att du ser utrymmet mellan väggen och karmen uppifrån, så ska det närmast rummet finnas en tät fog (ofta en elastisk fogmassa) och den kan vara täckt av en list. Utanför den täta fogen ska det sitta en bottningslist (som man lägger fogmassan mot). Utanför bottningslisten ska det finnas isolering i form av drevremsor, som man petar in från utsidan, t.ex. med snickarvinkel eller spackel. Isoeringen ska inte packas för då gör den inte så mycket nytta. Det är den stillastående luften i isoleringen så håller kylan ute och värmen inne. Utanför isoleringen kan det finnas en liten luftspalt, så att baksidan av den list man fäster på karmen och som döljer utrymmet ventileras. Jag är rätt säker på att du har både bottningslisten och den täta fogen på insidan. Du kan därför själv komplettera med drevremsor, som du köper på närmaste byggmarknad.

Handla dem redan i dag eller i morgon, så kan du dreva fönstren på söndag!

0 röst(er)

annons
Smarta dörrar och portar

Teckentrup är en av Europas största tillverkare av portar och dörrar. Du hittar återförsäljare och allt du behöver veta om vårt sortiment på www.teckentrup.se Teckentrup – Deutsche Qualität.

HälsingeStugor AB

Hälsingestugor är en av Sveriges större tillverkare av fritidshus. Vi har en nära dialog med kunden och är öppen för kundens önskemål om förändringar. Vi utveckar och tillverkar själva våra produkter till mycket konkurranskraftiga priser.

Rätt pris på vattenfilter

Alfa Vattenfilter AB tillverkar vattenfilter sedan 80-talet. Just nu kan du handla ditt filter till nettopriser direkt från fabrik. Besök vår hemsida för mer information www.vattenfilter.com

Krypgrundsproblem?

Vi har tagit fram paket med marknadens mest moderna och energisnålaste krypgrundsavfuktare. I paketet ingår allt du behöver. Prisvärt, smidigt och säkert. Kontakta oss om du vill veta mer.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland