annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Jonas
Jonas

Golv i källaren?

Jag har fått ett rum över efter att oljepannan åkt ut och fått in fjärrvärme, vilken har hamnat i tvättstugan så jag hade tänkt göro om rummet till pojkens rum.

Men, golvet lutar i alla riktningar då det inte fanns någon golvbrunn i det gamla pannrummet, utan golvet var ifall till ett hål i väggen som vatten ran genom till en brunn i tvättstugan.I och med att marknivån är ca: 1m ovan källargolv så är funderingen på typ av golv.

Alt1: flytspackla upp golvet, sedan platonmatta, spånnskiva och golv ?

Alt2: reglar med ställbara plastben direkt på betongen, typ nivell system sedan spånnskiva och golv på?

Har hört att man kan lägga byggplast direkt på betonggolvet och sedan lägga ur sågade reglar direkt på plasten?

Snälla, hjälp mig med tips.

0 röst(er)

Svar

1. Jonas

SV: Golv i källaren?

Vad jag vet ska man absolut inte ha några organiska material i anslutning till golv och väggar i källare då det förr eller senare kommer fukt upp. Trä riskerar då att mögla vilket kommer att ge stora bekymmer. Mitt förslag är att jämna av golvet med exempelvis flyspackel och sedan lägga klinker. Snyggt, tåligt och mögelfritt

Jonas

0 röst(er)
  2. l

du har fått bästa lösningen redan :) 

Mitt förslag är att jämna av golvet med exempelvis flyspackel och sedan lägga klinker. Snyggt, tåligt och mögelfritt

0 röst(er)
  3. Björn Becker

Källargolv är alltid fuktiga och om du inte vill få upp den fukten i övergolvet så måste du lägga en ordentlig fuktspärr på golvet. Platon är ett av flera fabrikat av luftspaltbildande fuktspärrar av plast.

En spån- eller träkonstruktion som bara står på distans från betongen är ingen fuktspärr om fuktskyddet bara är en luftspalt.

Över fuktspärren kan du lägga parkett eller laminat.

Du kan gärna läsa mer om fukt på min hemsida www.fuktinfo.se

0 röst(er)

annons
ElitBygg

Vi tillverkar monteringsfärdiga blocksystem efter kundens önskemål. Fritidshus, garage, maskinhallar, stall, fjällstugor eller måttanpassade block till utbyggnaden m.m.

För nöjda hemmafixare!

Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.

Byggsatser för det mesta!

Vi på Lundqvist Trävaru tillverkar monteringsfärdiga byggsatser för garage, carport, fritidshus m.m. Tack vare vårt modulsystem blir det både enkelt och prisvärt att bygga!

Eget Dagvattensystem!

EXPO-NET Dagvattensystem älskar ditt regnvatten! Minimera fuktskador på ditt hus genom att visa regnvattnet vägen till ett hålrum i jorden där vattnet inte gör skada. Det är ekonomiskt och enkelt!

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland