annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Kerstin
Kerstin

glasa in altan

Hej, jag skulle vilja glasa in min altan 4,5x 7 m stor. Två väggar består av husets skjutdörrar i glas.

Drömmen är att få ett isolerat uterum att sitta i sena höstkvällar och tidig vår, men också att förvara mina medelhavsväxter i. Ytterligare önskan är att nyttja taket som vätter mot söder att sätta solceller på.

Måste det befintliga plankgolvet isoleras underifrån med lösull? Alt bytas ut mot gjuten isolerad sula?

Vilket material ska jag välja i taket? Glas, plast alt annat som direkt har solcellerna i sig?

Kerstin

0 röst(er)

Svar

1. Fredde

SV: glasa in altan

Hej.

Väggarna bör reglas upp med 45*95 eller 45*120 med cc 60cm så att isoleringen passar, självklart bredare där fönster ska vara, insidan fuktspärr (plast) sedan något skivmatrial eller träläkt och panel, utansidan reglarna, vindpapp, och sedan läktbrädor för att sätta upp panel på.

Golvet, jag gjorde en enkel lösning hemma, ja lade cellplastskivor 50mm på plankgolvet som limmades ihop sedan masonitskivor på dom och sist en grön altanmatta över det hela. Jag hade möjlighet att höja mina skjtdörrar till samma nivå som golvet blev.

Men annars skulle jag ta bort plankgolvet, göra en trossbotten och isolera allt, sedan lägga golvspånskivor, sist något ytgolv.

Taket, det finns kanalplast som fungerar som isolering, då får du även in ljus, risken är att det kan bli för ljust, då är det inte behagligt att sitta där på dagarna, jag personligen skulle lägga ett riktigt tak, vet inte hur det ser ut riktigt hos dig, men jag skulle regla upp 45*140, cc 60 avstånd, isolera mellan reglarna, fuktspärr på insidan och läkta upp sedan sätta ett vitlaserat trätak. Utsidan ska det finnas en luftspalt på 25mm mellan tak och plasten/papp som ligger som skydd för isolering, finns beskrivningar på nätet ang tak och luftspallt.  Sedan är allt beroende på vad du ska ha för tak, ett stabilt och hållbart tak får du om du lägger spontat plank 22*120 över altanen och underlagspapp eller papp om du nu vill ha det, sedan kan du lägga vad du vill,  plåttak eller tegel samt att du har en stabil grund för solpanelerna.

Det finns beskrivningar på nätet om man söker lite.

Hoppas det var till hjälp och lycka till!

0 röst(er)

annons
Välj kvalitetsfönster!

Sveriges bäst isolerade ytterdörrar & fönster finns hos Ekstrands. Ny pat. ytterdörrkonstruktion med marknadens överlägset bästa u-värde. Besök våra dörr & fönsterutställningar el. boka kostnadsfritt hembesök av våra erfarna installatörer.

För nöjda hemmafixare!

Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.

Mer än bara ett garage!

Väljer du ett garage eller en carport från Mellby får du ett fast pris och en leverans som innehåller allt du behöver - Komplett till sista spik! Skräddarsy ditt garage efter just dina behov.

Eget Dagvattensystem!

EXPO-NET Dagvattensystem älskar ditt regnvatten! Minimera fuktskador på ditt hus genom att visa regnvattnet vägen till ett hålrum i jorden där vattnet inte gör skada. Det är ekonomiskt och enkelt!

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland