Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Ingemar
Ingemar

Bygga om fritidshus till åretruntboende

Jag har ett fritidshus som jag vill göra om till åretruntboende. Huset ligger utanför detaljplanerat område och jag har eget vatten och trekammarbrunn. Huset är inte så välisolerat så det måste jag väl göra något åt. Men är det något annat jag ska tänka på? Eller är det bara att flytta in?
1 röst(er)

Svar

1. Rikard

SV: Bygga om fritidshus till åretruntboende

Bra fråga! Undrar också!
    0 röst(er)
  2. Lena

Hej
    Jag bor i et ombyggt sommarhus och har eget vatten och avlopp osv.
    Vad jag vet är det bara att flytta in och bo permanent, finns inga regler om var man får bo enl info jag fått. Det som är skillnad är att huset är klassat som fritidshus hos skattemyndigheten och mig veterligen är det endast problem om man vill belåna huset för då gäller reglerna för fritidsboende vilket inte är samma som för villa/radhus. Du får alltså inte låna lika mycket i bottenlån som på en villa.
    Sophämtning antar ja du redan har.
    Säkrast är nog att ringa din kommun, kan man ju alltid göra anonymt om man är rädd för "fel" svar *LER*

Lycka till, jag stormstivs i min lilla stuga.
    /Lena
    0 röst(er)
  3. Doris

Det är viktigt att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag och ändrar hemförsäkringen. Det är olika försäkringsbelopp framför allt på inventarier för fritidshus och åretrunthus.
    Lycka till
    Doris
    0 röst(er)

annons
TIMMERHUS från Finnlamelli

Över 170 modeller att välja på. Byggt av kärnvirke. Gran eller fura. 9 olika tjocklekar från 88-270 mm. Från 10 kvm till 270 kvm. Du kan även komma med en egen ritning.

Bli en nöjd kund Du också

En pool från J&F Fritid är en investering för framtiden. Betänk att en pool från oss kostar inte mer än en semesterresa för hela familjen och varar i många år. Med en pool från J&F Fritid får Ni bästa kvaliet till bästa pris.

Fönster till rätt pris!

Vi erbjuder dig rätt pris och snabb leverans! PVC-fönster ökar mest i Sverige idag, procentuellt sett. Unika egenskaper gör det exceptionellt tåligt i vårt klimat, utan att kräva underhåll. Det är vad som gjort fönstren så populära.

Sommarens grill

"Grilla direkt och indirekt på marknadens snyggaste grillar! Utsedd till USAs bästa grill av 10 000 kockar. Högsta kvalitet och mycket lätta att rengöra!

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland