Förstärka eller byta balken?
Vi ska bygga ut en altan vi har. I nuläget är det tak över hela, men då vi inte tänker förlänga taket, så blir det tak över ungefär halva altanen. Problemet då är att det är en pelare som kommer bli mitt i altanen, som är bärande. Taket hålls också av två till pelare på var sin sida.Nån som vet om det räcker med att förstärka balken upptill som är 45x195, 6,80 m lång och då ta bort pelaren i mitten? Eller om man måste byta ut den till en limträbalk?Balken är skarvad på mitten.
Jag skulle utan tvekan byta mot en limträbalk, så mycket hållbarare/snyggare.
Kontakta ett byggvaruhus och fråga dom vilken storlek som du ska ha.
Mvh
Hej, jag hade lagt dit en limträbalk som vilar på två limträpelare. Speciellt om den balk som finns idag är skarvad, det blir inte bra. Jag antar att du skall ha ditt uterum ett antal år så det är värt jobbet/pengarna. Fråga som skrivet innan på en byggvarufirma eller en byggnadsingejör vilken balk du behöver. Tänk på att snölasten är olika i Sverige och är en faktor att räkna med.
Flexit UNI3 är ett effektivt ventilationsaggregat för enfamiljshus som sänker driftskostnaderna och ger mycket hög komfort. UNI3 uppfyller passivhuskraven och lämpar sig även för befintliga hus.
Förläng sommaren och njut av trädgårdens grönska oavsett väderlek. Vi skräddarsyr din inglasning till villan/sommarhuset och anpassar måtten efter Dina förutsättningar. Hållbart och underhållsfritt.
Känslan i ett massivt trägolv är oslagbar. Lättskött golv i massiv furu, ek eller ask. En genuin känsla och ett miljövänligt val! Läs mer på www.dalafloda.com
Secura är en ny garageport med hög säkerhet, stor variation och modern design med ett certifierat inbrottsskydd enligt WK2-standard. Porten skyddar även mot energiförluster samt säkerställer en säker, skadefri drift.
Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.
Jämför räntorJämför bolånJämför elpriserJämför mobilt bredbandJämför villaförsäkringar
Se fler jämförelsetjänster!
Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland