Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
John
John

Bygga mur utan murbruk el. armering

Hej!
Vårt hus är i två våningar. Den övre (bo)våningen är upphöjd ovanför marken, den nedre våningen är källare, badrum och garage. Ner till garaget leder en asfalterad, sluttande ramp, och på var sin sida av rampen finns en dåligt murad stenmur, som gjordes av husets förra ägare. Den här muren håller nu på att rasa ner sten för sten. Efter några mycket kraftiga regnskurar har jordmånen, som främst består av lera, börjat trycka på så att muren bågnar farligt. Jag vill nu fixa en ny mur, men jag har helt enkelt inte råd att anlita ett företag att göra detta. Jag bad om en offert av en lokal bra entreprenör, men priset gick på 140 000 kronor... Då skulle han först gräva bort jorden på var sin sida av rampen, sedan ta bort muren, gjuta betonggrund, lägga armerade järnstänger, mura en mur, läggs grus som dränering där var jorden varit, och göra en enkel målning av muren. Jag måste klara mig med en bråkdel av den summan, men är förstås beredd att göra mycket arbete själv. Min fråga är alltså: kan en mur hålla om man köper murstenar (storlek typ bredd 30 cm, höjd 10 cm, djup 20 cm), murar upp dem på varandra (utan murbruk, järnstänger osv., utan bara med deras egen vikt) i en lätt lutande vinkel? Om jag först tar bort jorden, och sedan fyller på med grus (med tanke på dränering, tjäle osv.) anefter att jag lägger teglen pä varann - KAN DET VARA HÅLLBART? All hjälp mottags tacksamt! Regnvattnet är inte ett problem, i rampens nedre del finns ett avlopp dit regnvattnet rinner. Rampen är ca 3 m bred, 6 m lång, och murarna som högst ca 180 cm höga.
0 röst(er)

Svar

1. Jörgen Ryman

SV: Bygga mur utan murbruk el. armering

Bygg en mur med Keystone så slipper du armera och använda bruk eller lim
    2 röst(er)
  2. Aron

SV: Bygga mur utan murbruk el. armering

Ska inte vara några problem att sätta upp den med vanliga murblock som finns i många butiker.(finns block med klackar bak som stoppar lite mot trycket som blir)
    Satt upp en för 2 år sen själv som var ca den höjd du beskriver.
    Vad som är viktigt däremot är ett bra underarbete och bra drenering så att du inte får problem senare.
    Vet ej hur det ser ut hos dig men man kan text göra den ca 120 hög för att sedan göra en till mur innanför som blir ca 60 cm..det skulle innebära att du får en fin blomsterrabatt att ha där med =)
    1 röst(er)

annons
HälsingeStugor AB

Hälsingestugor är en av Sveriges större tillverkare av fritidshus. Vi har en nära dialog med kunden och är öppen för kundens önskemål om förändringar. Vi utveckar och tillverkar själva våra produkter till mycket konkurranskraftiga priser.

Besök avloppsguiden.se

Fakta om allt från planering till slutförande av ditt avlopp. Nå 750 företag: entreprenörer, tillverkare, analysföretag m.fl. Vilka gräver i din kommun? Vilken toalett behöver du? Minireningsverk?

Släpp in dagsljuset med takljuskupoler

Nytec Plast säljer Klarlux takljuskupoler av hög kvalité, framtagna för optimalt utnyttjande av naturligt dagsljus. Finns många olika storleka, former och kupolmaterial. De är CE-certifierade och testade hos SP i Borås.

Försäkra dig om ett tryggt boende

Värdet på ditt hem förändras med tiden. Därför är det bra att se över försäkringsskyddet för huset lite då och då. Vi på Länsförsäkringar hjälper dig så att du slipper obehagliga överraskningar.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland