annons
annons
Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Markus
Markus

Ventilation badrum

Hej!

Har ett hus från 1934, jag har bott i huset sedan 2005. På övervåningen finns ett duschrum som vi aldrig använt pga skicket, vi har ett fungerande badrum i källaren. Tanken är nu att duschrummet på övervåningen skall renoveras och fixa till ventillationen som idag tro det eller ej slutar på vindan i ett oisolerat rör. Min tanke är att skarva på röret och dra in det i skorstenen och även montera en kanalfläkt, naturligtvis skall röret isoleras ordentligt. Är detta något problem ? Spelar det någon roll vilken kanal i skorstenen man hamnar i ? Jag eldar med ved vintertid.

Tack för ev svar

0 röst(er)

Svar

1. Tomas Baltzer

SV: Ventilation badrum

Hej,

Av din beskrivning utgår jag ifrån
    att ditt hus har ett självdragsystem. Eftersom det utnyttjar
    temperaturskillnader för att fungera (suger ut mest på vinter när det är kallt
    och inget på sommaren när det är varmt) är det en bra idé du har att
    komplettera med en kanalfläkt.

Däremot är det mycket viktigt att
    kontrollera om och var det går att ansluta till skorstenen. Dels är inte alla
    skorstenar byggda för att ansluta kanaler och dels får man inte koppla ihop med
    rökgången från vedeldningen. Mitt förslag är att du rådgör med sotaren där du
    bor. Kommunen vill också att man lämnar in en bygganmälan (ej bygglov) vid
    förändring av husets ventilation.

Hälsningar Tomas på Fläkt Woods

Kolla gärna in Ventilation Hemma på
    Facebook om du har fler frågor.

0 röst(er)

annons
SVENSKA POOLPAKET

Miami Poolen finns i 81 modeller. Rektangulära och Fri-form med planbotten eller djup-och grundel. Har en poolstomme tillverkad i varmgalvaniserad stålplåt som "kläs" med en formsvetsad poolliner.

Vi är experter på massage

På Westerbergs hittar du några av världens bästa massagebadkar. Tysta, kraftfulla, och väldesignade. Efter snart 30 Âr i branschen är vi helt enkelt experter på massagebadkar.

Bli en nöjd kund Du också

En pool från J&F Fritid är en investering för framtiden. Betänk att en pool från oss kostar inte mer än en semesterresa för hela familjen och varar i många år. Med en pool från J&F Fritid får Ni bästa kvaliet till bästa pris.

För nöjda hemmafixare!

Handla på Skånska Byggvaror enkelt via nätet när det passar dig – var du än bor i Sverige.

annons
annons
annons
annons
annons
annons

Jämförelsetjänster

Att hålla i pengarna är inte alltid så lätt. Här kan du via Compricer jämföra olika elbolag, bredbandsleverantörer, bolåneinstitut med mera.

Jämför räntor
Jämför bolån
Jämför elpriser
Jämför mobilt bredband
Jämför villaförsäkringar

Se fler jämförelsetjänster!

annons
annons
annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland