Forum

Solvärme till pool
5 röster
jun 25 2012
Hej! Har en 4,5 m rund pool från J&F och funderar på att köpa solvärmemattor för att höja temperaturen. Någon som vet hur många m2 solvärmematta bör jag beräkna för att nå full effekt? Någon som provat denna typ av solvärme och har erfarenheter att dela med sig av? Hälsningar/Monica
maj 13 2009
Jag har två mattor på 1,0x8,3 meter och brukar inte ha under 28 grader i polen under sommaren. Dom ligger på garagetaket och jag använder samma pumps om till filtret. Jag har köpt dom på http://www.primastar.nu/
maj 13 2009
Vi har en pool (8:an) från j&f. Vi köpte solvärmemattan dem har i sitt utbud. Den fungerar utmärkt höjder värmen i poolen med ca 5 grader, från morgonen, en solig dag. Är supernöjd
maj 15 2009
Vilken firma är J&F? Har ni någon länk till bolaget. Tack! Tom
maj 18 2009
Vi har samma pool! Köpte 3 solvärme mattor med helautomatik från www.effecta.se Lär vara de mest effektiva på marknaden. Fungerar perfekt, hade +33c förra sommaren vid flera tillfällen i poolen så vi fick stänga av den då när vattnet blev för varmt. :P
maj 19 2009
Hej! Här kommer länken. http://www.jf-fritid.se/
maj 20 2009
tack för länken. Poolen ser bra ut. Vi funderar att köpte något i den stilen Har ni några erfarenheter att dela med er både om poolen och firman. Både positiv och negativ. Tänkte ha det som ovanmark pool (småbarn). Tom
maj 20 2009
Hej Tom! 2002 köpte vi den billiga Succépoolen från J & F. Den har barnen (och vi) badad mycket i (använde den under fem somrar). Dock var bottenrälsen väl så grund och de stående stagen skulle enbart hållas fast av övre kanten och bottenrälsen. Det räckte med att barnen simmade el sprang runt i poolen så lossnade stagen. Det hela kändes ostabilt och jag var rädd att plåten plötsligt skulle lossa ur rälsen. 2007 bytte vi därför upp oss till en Storpool 4,5 m, 1,32 djup från samma firma. Mycket bättre konstruktion. Ångrar mig lite ibland bara att vi valde den djupare modellen, vattnet tar längre tid att värma upp. Jag som älskar att bara ligga och guppa på en luftmadrass klarar mig lika bra med grundare vatten. Förra sommaren beställde vi 2 st solvärmemattor och de dagar vädret var fint höjdes det genomströmmande vattnet rejält i temperatur. Dessa mattor består av "remsor" fästa i ändarna och när man stänger pumpen el flödet till mattorna så rinner vattnet ner i poolen och mattorna blir lätt vindfång. (Måste hitta på nå' bättre lösning på det där..) Funderar på att komplettera med elvärme el värmepump i år för att få varmare vatten då sommaren inte var så fin förra sommaren. Har bara goda erfarenheter av J & F. Lycka till!
jun 04 2009
Tack för feedback! Det var faktiskt stor poolen jag tänkte på. Och det är bra att höra att de flesta verka vara nöjda med solvärme också. Nu är det bra att gräva bort gräsmattan.... Förresten, har du lagd isolering under poolen? Tom
jun 04 2009
Hej Tom! Vi har ingen isolering under poolen. Grus, markduk (köpt på handelsträdgård, sån man brukar ha under dammbyggen), sand och sist såna där illgröna altanmattor (från Rusta) tejpade i skarvarna med "silvertejp". /Monica