Skapa nytt inlägg
Du är inloggad som Logga ut Uppdatera dina uppgifter
Kristina Estrin
Kristina Estrin

Tillåtet? Vilka byggregler gällde?

Jag har ett "badrum" som egentligen är en duschkabin i ett halvt rum "byggt" 2003/2004. Nu undrar jag vad som är/var tillåtet egentligen då jag inte får några vettiga svar på kommunen.
- Duschkabinen står längst in, upphöjd på stenar. "Avloppet" består av ett plaströr (ca3,5cm i diameter) löpande uppe på väggen passerar röret tvättmaskinsavlopp och ett handfat för att sedan passera genom väggen ut till halltoalettens handfatsavlopp!
Avloppet blir kraftigt igensatt på bara några veckor och sen stiger vattnet i duschbaljan och läcker över kanten under duschväggsdörrarna
- Ventilationen som suger ut sitter i motsatta änden, strax intill badrumsdörren
- Tre av väggarna består av det gamla rummets väggar med de gamla rumstapeterna. Den fjärde väggen är en spånskivevägg, delvis målad, delvis naken.
- Golvet består av den gamla linoleummattan med klinker fastsatt på KLICKAR av cement(?) = klinkern har gått sönder, vickat loss och skarvarna (som EJ är silikontätade!) har mosats sönder på många ställen. Klinkerna går EJ upp på väggen utan stannar under en vanlig rumsvägglist.
INGENSTANS finns tillstymmelse av alla de fuktskydd och fuktbeklädnader som är så typiskt för våtutrymmen. Badrummet uppfördes efter sept 2003.
- Vid förfrågan på kommen om vad som gäller/gällde får man inga svar (försökt i 1½ år!!). Upprepade påpekanden om att bygglov för badrum och ändring till bostad saknades besvaras endast surt muntligen med irriterade spridda kommentarer som att "han är privat och får göra vad han vill" och hänvisning till "originalbygglovet".
Huset är byggt 1897 och det påstådda "originalbygglovet" är från 1949 gällande uppförande av ett lägenhetshus INTILL på samma fastighet som detta hus! På dessa ritningar finns detta gamla hus medritat för att påvisa var det nya skall ligga i förhållande till det gamla. INGENSTANS finns detta "badrum" att se. EJ HELLER NÅGOT ANNAT BADRUM HELLER FÖR DEN DELEN!!
Huset var lager/butik/körskola i ca50år fram till sept 2003. Bygglov för ändring till bostad finns ej heller.

Vad gällde egentligen för regler för badrum och bygglov 2003/2004?
Vad gör man när byggnadsnämnden vägrar svara på väsentliga frågor skriftligt så man kan överklaga till Länsstyrelsen? (Kommunen säger att det är de som VÄLJER vilka frågor man tar upp och alltså ges ej negativa svar alls i beslut. Endast de ärenden de tänker driva tar de upp. Ärenden som avslås ges inga beslut alls. *sjukt*)

Samma "byggherre" till mitt "badrum" har en lång rad svartbyggda små hyreslägenheter på vindar, i källare och i GARAGE! Så fort jag började tjoa om svartbygge på Kommunen så blev det brått av Kommunen att registrera in "lägenheterna". Då hänvisas till "gammal hävd".(en muntlig kommentar som varit i omlopp om mitt "badrum" också) Samtliga svartbyggen skedde under samma tidsperiod som mitt "badrum", dvs 2003/2004.
Vad är "gammal hävd"? Hur långt tillbaka sak en lägenhet/svartbyggt badrum ha varit i bruk för att man ska kunna hänvisa till "gammal hävd"? Och finns det verkligen ett sånt begrepp ens att skylla på...???
0 röst(er)

Svar

1. Mats

SV: Tillåtet? Vilka byggregler gällde?

Detta låter inte som något "våtutrymme". Den som utför ett arbete är skyldig att ge garanti i 10 år.
    0 röst(er)

annons
TÄNK LÄNGRE

NÄR DU VÄLJER INREDNING TILL KÖK, BADRUM OCH TVÄTTSTUGA från Vedum bidrar du till ett hållbart samhälle. Alla våra köksstommar, laminatskivor och flera luckor är Svanenmärkta.

Svedbergs i Dalstorp AB

Hos oss hittar du hela badrummet, samtliga detaljer som gör upplevelsen komplett. Möbler, Bad, Badrumsbastu, Dusch, WC och Tillbehör. Planera ditt eget badrum på vår hemsida - med inspiration och praktiska tips.

Badrum från Skånska Byggvaror

Hos Skånska Byggvaror hittar du allt du behöver till ditt badrum. Badrumsinredningar i olika material och modeller, duschar, bubbelbadkar och badkar. Hos oss hänger lågt pris och kvalitet ihop.

Vi är experter på massage

På Westerbergs hittar du några av världens bästa massagebadkar. Tysta, kraftfulla, och väldesignade. Efter snart 30 Âr i branschen är vi helt enkelt experter på massagebadkar.

annons

Quiz - Testa dina kunnskaper Forum - Ge oss dina tips Nyhetsbrev - Få våra senaste tips Auktion - Lägg ett bud och fynda älja huset? Hitta en mäklare med Vi i Villa
annons
annons
annons
annons

annons

Vi i villa finns även i Danmark, Norge och Finland