Annons

Så tycker energikonsulten om reglersystem

Spara energi

Villaägaren köper funktionen och det är installatörens ansvar att utrustningen fungerar.

Annons

Alla villor skulle självklart ha fungerade reglering av värmen, säger energikonsult Jens Lars som bland annat utbildat kommunala energirådgivare.

Men villaägaren ska inte behöva vara ingenjör för att sköta reglerutrustningen. Det är leverantörens och installatörens plikt och skyldighet att se till att pannor och värmepumpar obligatoriskt levereras med tillhörande värmereglering, och att systemet trimmas in och fungerar.

Ingen panna, värmepump eller annan värmeanläggning borde levereras utan att det följer med en reglerutrustning för värmen i villan. Och ingen installatör borde vara färdig innan regleringen fungerar som det är avsett.

Enkel instruktion

- Villaägaren bör i sin tur få en enkel instruktion, en lathund, så att rumstemperaturen kan ställas in efter önskemål. Tekniska egenskaper och funktion hos utrustningen ska villaägaren inte behöva lära sig.

Så borde det vara, men så är det inte idag. Många villor med vattenburen värme saknar värmereglering värd namnet, eller har i vart fall en utrustning som inte fungerar tillfredsställande.

Sammantaget förlorar Sveriges villaägare miljardbelopp varje år på att villorna saknar fungerande reglerutrustning.

- Alla villaägare bör ringa till sin värmeinstallatör för att få sin villavärme kompletterad med en reglerutrustning eller för att få det befintliga systemet trimmat. Ta in offerter från flera installatörer och begär referenser, uppmanar Jens Lars. Och begär en introduktion, en enkel genomgång och en lättbegriplig manual för att kunna sköta systemet.

Installatörens önskan - Kunderna borde bli mer medvetna

Staffan Hällegårdh vid Huddinge Energikonsult installerade det nya styr- och reglersystemet hos Torsten Hetling. Installatörerna fick justera inställningarna flera gånger under första året då systemet trimmades in.

- Torsten har varit en krävande kund, säger Staffan Hällegårdh. Men på sikt är vi som företag och branschen som helhet betjänta av nöjda kunder. Vi uppskattar kunder som vet vad de vill uppnå för slutresultat.

Det finns inga allmängiltiga förinställningar för en reglerutrustning, man ska alltså inte förvänta sig att det fungerar perfekt från första dagen. Varje villa är unik i värmebehov, isolering, utformning av radiatorsystem och element och värmekällans egenskaper. Allt från värmekällans arbetstemperatur och cirkulationspumpens kapacitet till planlösning och placeringen av sista radiatorn har betydelse för hur reglerutrustningar ska ställas in.

Och för varje större förändring man gör, tilläggsisolering, utbyggnad, byte av värmekälla eller liknande, så måste systemet justeras in på nytt.

Annons

- När fackmannen väl har gjort grundjusteringen kan villaägaren ställa in önskad temperatur på villavärmen, säger Staffan Hällegårdh. Och det är väl så man bör jobba efter en installation om man inte vill lämna villaägaren i sticket.

Reglerutrustningen, inte värmekällan, avgör ekonomin

Ofta låter villaägaren installera ett nytt styr- och reglersystem när värmekällan byts ut, alltså i samband med en större investering, såsom Torsten Hetling gjorde. Och då kanske reglerutrustningen och dess funktion överskuggas av entusiasmen över den nya pannan eller värmepumpen. Men det är faktiskt reglerutrustningen som avgör hur hela villavärmeanläggningen upplevs.

Det kan alltså vara väl värt att installera en ny reglerutrustning även om man inte köper en ny värmepump eller en panna, eller att optimera den befintliga utrustningen.

- När vi justerar in en ny reglerutrustning brukar vi börja med en "standardinställning" för att få ett begrepp om villans egenskaper. I "normalvillan" ska framledningstemperaturen vara 40 grader för att få 20 grader inomhus vid 0 grader utomhus, men det kan variera några grader från fall till fall. Vid injusteringen ska samtliga radiatorventiler stå fullt öppna.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
9 mars 2004

0 Kommentarer

1

Rusta för rusk

Strömavbrott – inget ljus, inget vatten, ingen värme. Hur klarar du till exempel flera dagar utan el? Vi hjälper dig att katastrofutrusta villan.

0

Byt energikälla och få bidrag!

Funderar du på att slänga ut oljepannan eller minska elräkningen för din uppvärmning? Efter årsskiftet är det rätt läge! Tänkt både långsiktigt på...

0

Landets villaägare får bra miljöbetyg!

Enligt nya siffror från Vi i Villas villapanel säger 88 procent av landets villaägare att de någorlunda kan påverka sina energikostnader så att det...

0

Vi i Villas miljökalender - november

Se över din möblering, investera i en motorvärmare och ta några minuter för att dammsuga bakom frysen. Svårare behöver det inte vara att leva ett mer...

0

Vi i Villas miljökalender - augusti

Sopsortera mera, se över dina kastruller och kranar, och ha en KRAV-full vecka. Vi i Villas miljökalender fortsätter med fler bra tips på hur du kan...

0

Spara energi och pengar

Räntan är på väg upp och hittills har det varit en kylig vinter. Små saker som kan påverka den enskilda ekonomin mycket. Här får du goda råd på hur du...

0

Spartips - spar energi med nya vanor

Använder du dig av alla spartips i den här artikeln kan du minska familjens elkostnader med upp till 30 procent.

0

Spara stora pengar genom små åtgärder

Att du kan påverka dina boendekostnader genom att investera långsiktigt i huset kan verka självklart. Men det finns avsevärda summor att spara också...

0

Spar energi - ändrat beteende viktigare än tekniken

Vanans makt är stor och vanor som leder till ett bekvämare liv går snabbt att ta till sig. Betydligt svårare är det att backa tillbaka några år i standa...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons