Annons
För den som betalat för höga nättariffer kan väntan på återbetalning bli lång.
För den som betalat för höga nättariffer kan väntan på återbetalning bli lång. Foto: Janne Olsson

Många har betalat för mycket för elen

Energiberäkning

Energimyndigheten granskar just nu ett femtiotal energiföretag som myndigheten menar tog ut för höga nätpriser 2004. I slutändan kan det bli pengar tillbaka. Men det lär dröja innan kunderna ser pengarna på kontot.

Annons

Det är Energimyndighetens energimarknadsinspektion som just nu granskar bolagen. Samtiliga företag som granskas har, enligt den så kallade nätnyttomodellen, en debiteringsgrad om 1,2 eller mer. Enkelt uttryckt betyder det att inspektionen anser att de företagen debiterat sina kunder 20 procent för mycket, eller mer, i nättariffer.

Bakgrunden är att nätföretagen inte får ta ut för höga priser för att transportera elen i ledningarna till kunderna.

– Tarifferna ska vara skäliga i jämförelse med prestationen som företagen gör, säger Kajsa Fernqvist på Energimarknadsinspektionens rättssekretariat.

Det är inte säkert att alla företag som tagits ut till granskning kommer att få betala tillbaka pengar till kunderna. Inspektionen gör en fördjupad granskning, där företagen får förklara varför just deras tariffer ser ut som de gör.

De bolag som ändå kommer att anses ha tagit ut för höga tariffer åläggs att betala tillbaka överdebiteringen till kunderna. Men det lär dröja innan kunderna ser några pengar.

Efter förra granskningen, alltså tarifferna för 2003, ålades 16 nätföretag att betala tillbaka pengar, ner till en debiteringsgrad på 1,1. Det innebär att ett företag som hade en debiteringsgrad på 1,25 fick betala tillbaka 15 procent till kunderna.

Några pengar har dock inte kommit till kunderna än. Alla 16 företagen överklagade. De ärendena behandlas just nu av länsrätten. Där har företagen ännu på sig till sista januari i år att yttra sig.

Strax före sommaren lär det bli domstolsförhandling. Men vad utslagen än blir där väntar troligtvis nya förhandlingar.

– Antagligen klagas det vidare till både kammarrätt och regeringsrätt eftersom det här handlar om ny lagstiftning. Inte förrän regeringsrätten tagit ställning har vi ordentlig praxis att gå efter, säger Kajsa Fernqvist.

– Det kan nog dröja ett par år innan konsumenterna ser några pengar.

Även 2004-års granskningar lär överklagas till länsrätten.

– Ja, det räknar vi med. Annars godkänner man ju våra siffror. Företagen kommer att överklaga tills vi har en praxis.

Annons

Att en modell behövs är dock både Energimyndigheten och företagen i branschen överens om.

– Man anser att en modell behövs. Men vi är oense om summorna, om hur stor vinst man får ha och olika kostnader, säger Kajsa Fernqvist.

Energimarknadsinspektionens uppföljning av företagen slutar dock inte när väl alla parter kommit överens.

– Företagen måste också rapportera hur tillbakabetalningarna fördelas. Alla man kan få tag i ska få pengar. Det får inte bli så att exempelvis hela summan betalas till någon stor kund.

Fakta nätnyttomodellen:

I Sverige granskas nätföretagens tariffer året efter det att kunderna har betalat. Nätnyttomodellen är en modell för att kontrollera att företagen inte tar för mycket betalt för att transportera elen i sina ledningar. I lagen står det att nättariffen ska vara skälig.

I nätnyttomodellen vägs olika faktorer in som ett nätföretag har: kunder, var kunderna bor (exempelvis stad eller landsbygd), effekt per kund etc. Nätet måste vara dimensionerat utefter de faktorerna.

Företagen redovisar sedan de inkomster man haft. Inkomsterna beräknas om till en intäktsmodell. De siffrorna jämförs sedan med ett fiktivt referensnät, som Energimyndigheten beräknat efter ett antal standardkostnader.

Mellanskillnaden indikerar om tariffen varit för hög. Det anser energimarknadsinspektionen att den är om den är över 1,0. Men lite utrymme finns för företagen. De som granskas för sina tariffer 2004 har haft en debiteringsgrad på 1,2 eller mer.

Källa: Energimyndigheten

De här företagen har Energimyndigheten beslutat att granska närmare:

AB Kramfors Energiverk

Affärsverken Karlskrona

Arvika Elnät

Bengtsfors Energi Nät

Bjärke Kraft

Börklinge Energi

Boo Energi

Borgholm Energi Elnät

Degerfors Energi

E.ON Elnät Stockholm

E.ON Elnät Sverige

E.ON Elnät Västbo

Ekerö Energi

Elverket Vallentuna

Emmaboda Elnät

Envikens Elnät

Fortum Distribution i Stockholm, Hälsingland, Västkusten och Värmland

Gagnef Elverk

Gotlands Energi

Hedemora Energi

Hedesunda Elektriska

Härnösand Elnät

Härryda Energi

Karlskoga Elnät

Katrineholm Energi

Kreab Energi

Kungälv Energi

Linde Energi

Malungs Elnät

Mellersta Skånes Kraft

Norrtälje Energi

Nynäshamns Energi

Näckåns Elnät

Olseröds Elektriska Distributionsförening

Oskarshamns Energi Nät

Ringsjö Energi

Ronneby miljö & teknik

Sevab Nät

Just nu läser andra : Rykande åtgång på konverteringsstöd

Skara Energi

Skånska Energi Nät

Staffanstorps Energi

Telge Energi Nät

Varabygdens Energi

Vattenfall Eldistribution

Vetlanda Energi

Vimmerby Energi

Värnamo Elnät

Västra Orusts Energitjänst

Ystad Energi

Ålem Energi

Övik Energi Nät

Källa: Energimyndigheten

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
12 januari 2006

3 Kommentarer

2013-06-29
El-terroristen
2013-10-28
Ingrid
2013-12-15
Jonny C
6

Krönika: Standby är onödigt energislöseri

Den 14 november har Naturskyddsföreningen en konferens om energieffektivisering som heter "Halva energin - hela välfärden". Sweco har på uppdrag av...

0

Krönika: Slösa med energi!

Hösten suger - energin ur kroppen, i alla fall på mig. Men det finns knep för att fylla på energiförråden så här års!

0

12 timmars elavbrott ger rätt till ersättning

Från och med den 1 januari 2006 har du rätt att få ersättning om ditt hus blir strömlöst över 12 timmar.

0

Elanvändningen ökar igen

Dyra oljepriser gör att allt fler villaägare fimpar oljan till förmån för andra uppvärmningssätt. Samtidigt innebär det att elanvändandet ökar i samband...

0

Att fixa den här månaden - januari

Tre saker att fixa under januari (kanske).

Artikeln sponsras av NIBE.

Spara klöver med bergvärme

Se hur mycket pengar just du kan spara genom att byta till en bergvärmepump.

0

Boktips - ekonomitips

Vinterkyla och lågkonjunktur biter hårt i plånboken. Då kan det löna sig att investera i en bok som hjälper dig att hantera dina slantar klokt.

0

Krönika: Kofta på!

När det blåser från öster viner vinden in genom fönsterspringorna och får papper på mitt skrivbord att fladdra bort. När det regnar rinner vattnet in...

20

Krönika: Bölja blir balja

Ibland undrar man hur de tänkte. Förmodligen inte alls. Som när jag skulle köpa impregnering till mina barns vinterjackor och på förpackningen läste...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons