Annons

Kundombudsmän ska få upp förtroendet för elbolagen

Energiberäkning

Kundernas förtroende för elbolagen är mycket lågt. För att vända trenden satsar vissa bolag på kundombudsmän. De har en dryg uppgift framför sig för att förändra en stelbent kultur i kundbemötande till modernt servicetänkande.

Annons

Bildtext

Fyra elbolag har kundombudsmän: Sydkraft, Vattenfall, Öresundskraft och C4 Energi i Kristianstad. Alla tillsattes i år och är efter samma modell som bland andra försäkringsbolaget If, Tullen, Skanska och TV4 har.

Bakom beslutet att tillsätta konsumentombudsmän ligger kundernas låga förtroende för branschen.

– Vi som bransch har många regler som är kantiga och svåra att förstå. Det finns mycket att göra, säger Stefan Svensson, kundombudsman på Sydkraft.

– Vårt arbete handlar om att lyssna på kunderna och hjälpa dem vidare. Men det arbete som ger mer effekt framåt i tiden är att förbättra kantiga rutiner och regler. Att företaget ska se kunden tydligare. Det är upp till bevis, helt enkelt.

Han jämför med handeln för att visa vart elbolagen vill nå i servicenivå.

– När du reklamerar en vara på Ica blir du inte ifrågasatt. De tar tillbaka varan och frågar inte om det var si och så länge sedan du köpte den. Du får nytt bums. Medan vi ibland har en kultur där det viktiga är att vi gör rätt.

Ni är ju anställda av företagen. Hur är det med trovärdigheten och opartiskheten?

– Eftersom vi har så låg trovärdighet i branschen idag måste vi bli bättre på det som kunderna tycker att vi är dåliga på. Ju hårdare jag är in mot företaget, desto mer trovärdighet skapas åt företaget Sydkraft.

Han är dock noga att påpeka att den missnöjda kund som inte känner det som om den kan bli opartiskt bemött ska vända sig till exempelvis Allmänna reklamationsnämnden eller Energimyndigheten.

Vattenfalls första kundombudsman, Birgitta Clemensson, har arbetat på företaget sedan i augusti. Hon ser kundombudsmannens roll som att utreda om de negativa beslut som missnöjda kunder får stämmer överens med lagar och regler. Men också om det stämmer överens med de regler som, i det här fallet, Vattenfall har om vad som är rimligt.

För det är det som är det nya serviceledordet för elbolagen. Rimligt i stället för att alltid se till att ha juridiskt rätt.

Birgitta Clemensson har tidigare arbetat på Energimyndigheten, Konsumenternas elrådgivningsbyrå och Konsumentverket. Därifrån är hon van vid att ha fått stånga pannan blodig mot elbranschens regler.

– Det här året är en helt annan attityd i Vattenfall, i alla fall. Orimligt eller rimligt är det nya.

Från myndighetshåll är man positiv till kundombudsmännen. Både Konsumentverket och Energimyndigheten uttrycker sin uppskattning.

Men att kundombudsmän skulle räcka för att reparera elbolagens kraftigt skamfilade rykte tror Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå, inte räcker. Även om han tycker att de nya kundombudsmännen är ett steg i rätt riktning.

– Det måste i mindre utsträckning bli fel. Undersökningar visar att förtroendet inte har vänt i år, trots att en del gjorts, säger han.

– Det kanske krävs ett antal positiva kontakter för att vända förtroendet. Och så länge som elpriserna är höga är kunderna missnöjda.

Bo Hasselgren tycker att elbolagens nya attityd om att beslut ska vara rimliga i stället för juridiskt riktiga börjar märkas.

Annons

 – De har en mindre stelbent attityd. Och det borde ju få genomslag på sikt.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
1 december 2004

0 Kommentarer

1

Johan Tells 4 ekoval

Vår miljöexpert Johan Tell listar sina bästa eko-favoriter!

0

Krönika: Spara energi med nya vanor

Vad slukar mest energi i ett hem; elektronik, dålig isolering eller tonårsbarn? Vi i Villas miljöskribent Johan Tell delar här med sig av sina fundering...

0

Huskompisar: Krönika Annika Marklund

”Alltså”, säger Mattias och snurrar på sin espressokopp, ”vad gick er senaste elräkning på egentligen?”

0

Boktips - ekonomitips

Vinterkyla och lågkonjunktur biter hårt i plånboken. Då kan det löna sig att investera i en bok som hjälper dig att hantera dina slantar klokt.

0

Miljönytt: Svenskarna medvetna elkonsumenter

Enligt en rapport från Energimyndigheten är det fler och fler hushåll som byter elleverantör.

0

Välj rätt uppvärmning: tabell

Att byta uppvärmningssystem kan ge besparingar, både för plånboken och miljön. Här är checklistan som hjälper dig att se vad som passar just dig och...

0

Välj rätt uppvärmning

Att byta uppvärmningssätt kan ge besparingar för både plånboken och miljön. Vilket alternativ som är bäst för dig är dock högst personligt. Vår guide...

0

Nytt & Nyttigt januari 2010

Slut ett eget klimatavtal! En elmätare redovisar din exakta förbrukning.

1

Effektivisera elvärmen

Värmer du upp huset med direktverkande el? I så fall finns det troligen många dyra kilowattimmar att spara. Här får du exempel på energismarta investeri...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post [email protected] 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post [email protected]

 

Annons