Skydda dig mot felaktiga fakturor – tre goda tips

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst du inte beställt är du inte ensam. Men budskapet är tydligt: Bestrid, och betala inte!


Kanske var det telefonsäljaren du tydligt sa nej till. Eller företaget du trodde du rett upp misstaget med men som tappat kontrollen över sitt system. Fakurorna fortsätter ändå att komma med hot om inkasso om kommande betalningsanmärkningar. Dessa fakturor ska bestridas, det vill säga du ska göra företaget medvetet om att du motsätter dig betalning och varför.

Skicka gärna detta i ett rekommenderat brev så att du har bevis på att du har tagit kontakt och skicka en kopia med samma information till Kronofogdemyndigheten. Om företaget trots detta vill gå vidare med ärendet måste det prövas av domstol. Oseriösa företag brukar inte vilja det.

– Anmälningar mot just telefonsäljare har ökat markant de senaste åren, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Bästa tipsen är att Nix-anmäla sin telefon om man inte vill bli kontaktad och anmäla felaktigheter till oss eller DM-nämnden, Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

– Vi arbetar aktivt med tillsyn gällande otillbörlig marknadsföring så det är viktigt att vi får veta överträdelser genom att konsumenter även anmäler till oss.

Tre goda tips för att inte drabbas av fakturabedrägeri:

1. Avsluta samtalet snabbt när du blir uppringd av en telefonsäljare du inte litar på eller känner igen.

2. Gör en polisanmälan när du fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du blivit vilseledd.(Anmäl även förfarandet till Konsumentverket).

3. Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.(Fakturan kan fortfarande gå till inkasso och Kronofogden dock undviker konsumenten att få en betalningsanmärkning så länge som fakturan bestrids, det är viktigt att bestrida påminnelser, inkassokrav samt även till Kronofogden).

Konsumentverkets webbplats finns mallar för hur ett bestridande kan se ut.

Källa: Konsumentverket, Polisen

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar