Foto: Fotoakuten

Skydda dig mot felaktiga fakturor - tre goda tips

Elavtal

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst du inte beställt är du inte ensam. Men budskapet är tydligt: Bestrid, och betala inte!

Annons

Kanske var det telefonsäljaren du tydligt sa nej till. Eller företaget du trodde du rett upp misstaget med men som tappat kontrollen över sitt system. Fakurorna fortsätter ändå att komma med hot om inkasso om kommande betalningsanmärkningar. Dessa fakturor ska bestridas, det vill säga du ska göra företaget medvetet om att du motsätter dig betalning och varför.

Skicka gärna detta i ett rekommenderat brev så att du har bevis på att du har tagit kontakt och skicka en kopia med samma information till Kronofogdemyndigheten. Om företaget trots detta vill gå vidare med ärendet måste det prövas av domstol. Oseriösa företag brukar inte vilja det.

– Anmälningar mot just telefonsäljare har ökat markant de senaste åren, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Bästa tipsen är att Nix-anmäla sin telefon om man inte vill bli kontaktad och anmäla felaktigheter till oss eller DM-nämnden, Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

– Vi arbetar aktivt med tillsyn gällande otillbörlig marknadsföring så det är viktigt att vi får veta överträdelser genom att konsumenter även anmäler till oss.

Tre goda tips för att inte drabbas av fakturabedrägeri:

1. Avsluta samtalet snabbt när du blir uppringd av en telefonsäljare du inte litar på eller känner igen.

2. Gör en polisanmälan när du fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du blivit vilseledd.(Anmäl även förfarandet till Konsumentverket).

3. Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.(Fakturan kan fortfarande gå till inkasso och Kronofogden dock undviker konsumenten att få en betalningsanmärkning så länge som fakturan bestrids, det är viktigt att bestrida påminnelser, inkassokrav samt även till Kronofogden).

Konsumentverkets webbplats finns mallar för hur ett bestridande kan se ut.

Källa: Konsumentverket, Polisen

Annons
4 oktober 2013

0 Kommentarer

0

"Vår kompis drog om all el hemma"

Vår vän drog om all el – hur funkar det försäkringsmässigt, undrade Vi i Villas läsare. Läs vår expert Peter Bratts svar här.

2

Elnätsdom ger dyrare elräkningar

Hushållen får dyrare elräkningar efter dom om prisreglering i elnät.

0

Om att vara villaägare i Texas

Hur är det att vara villaägare i Texas? Peter Hulten bor i Mansfield, Texas. Här berättar han om likheter och olikheter med att vara villaägare i Texas...

0

Elbolagen vill återupprätta förtroendet

Nu ska det bli slut på krångliga fakturor, försenade leverantörsbyten och otydliga avtal. Det lovar energibranschen som nu drar igång en storoffensiv...

0

Hur mycket betalar du för elcertifikatet?

Det skiljer nästan två öre per kWh mellan högsta och lägsta konsumentpris på elcertifikat.

0

Så mycket kostar bredband

Det finns alltså ett antal olika typer av bredbandstekniker. Likaså finns det gott om leverantörer. Vissa är mer eller mindre rikstäckande, men de...

0

Energimyndigheten i kritisk rapport - kunden i underläge

Elkunden har hamnat i underläge. Elbolagen dikterar villkoren och har tagit monopol på att tolka tvister mot sina kunder. Och bolagen sitter på makten;...

0

Så får du rätt mot elbolaget

Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

1

Vad har elbolaget i min trädgård att göra?

Oftast är det yttre faktorer som orsakar störningar i distributionen av el. Det kan vara åska, blåst eller snö.