Foto: Fotoakuten

Skydda dig mot felaktiga fakturor - tre goda tips

Elavtal

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst du inte beställt är du inte ensam. Men budskapet är tydligt: Bestrid, och betala inte!

Annons

Kanske var det telefonsäljaren du tydligt sa nej till. Eller företaget du trodde du rett upp misstaget med men som tappat kontrollen över sitt system. Fakurorna fortsätter ändå att komma med hot om inkasso om kommande betalningsanmärkningar. Dessa fakturor ska bestridas, det vill säga du ska göra företaget medvetet om att du motsätter dig betalning och varför.

Skicka gärna detta i ett rekommenderat brev så att du har bevis på att du har tagit kontakt och skicka en kopia med samma information till Kronofogdemyndigheten. Om företaget trots detta vill gå vidare med ärendet måste det prövas av domstol. Oseriösa företag brukar inte vilja det.

– Anmälningar mot just telefonsäljare har ökat markant de senaste åren, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Bästa tipsen är att Nix-anmäla sin telefon om man inte vill bli kontaktad och anmäla felaktigheter till oss eller DM-nämnden, Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

– Vi arbetar aktivt med tillsyn gällande otillbörlig marknadsföring så det är viktigt att vi får veta överträdelser genom att konsumenter även anmäler till oss.

Tre goda tips för att inte drabbas av fakturabedrägeri:

1. Avsluta samtalet snabbt när du blir uppringd av en telefonsäljare du inte litar på eller känner igen.

2. Gör en polisanmälan när du fått en faktura på något du inte godkänt eller när du anser att du blivit vilseledd.(Anmäl även förfarandet till Konsumentverket).

3. Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.(Fakturan kan fortfarande gå till inkasso och Kronofogden dock undviker konsumenten att få en betalningsanmärkning så länge som fakturan bestrids, det är viktigt att bestrida påminnelser, inkassokrav samt även till Kronofogden).

Konsumentverkets webbplats finns mallar för hur ett bestridande kan se ut.

Källa: Konsumentverket, Polisen

Annons
4 oktober 2013

0 Kommentarer

2

Elnätsdom ger dyrare elräkningar

Hushållen får dyrare elräkningar efter dom om prisreglering i elnät.

2

Så sänker du elnotan

Hur ser ditt elavtal ut? Rörligt pris löpande, rörligt ett år, fast pris eller tills vidarepris? Lägg en stund på att se över ditt elavtal – du kan...

0

Telefoni – en ren djungel

Traditionella val eller välja nya uppstickare för telefonerandet? Valen är många när telefonoperatör ska väljas för telefonen i hemmet, och ska det...

0

Bredband – en självklarhet för villaägaren

För bara några år sedan var det en utopi att skaffa bredband för många villaägare. Men nu börjar bredbandet bli en lika stor självklarhet som ogräset.

0

Om att vara villaägare i Texas

Hur är det att vara villaägare i Texas? Peter Hulten bor i Mansfield, Texas. Här berättar han om likheter och olikheter med att vara villaägare i Texas...

0

Så mycket kostar bredband

Det finns alltså ett antal olika typer av bredbandstekniker. Likaså finns det gott om leverantörer. Vissa är mer eller mindre rikstäckande, men de...

0

Energimyndigheten i kritisk rapport - kunden i underläge

Elkunden har hamnat i underläge. Elbolagen dikterar villkoren och har tagit monopol på att tolka tvister mot sina kunder. Och bolagen sitter på makten;...

0

Så får du rätt mot elbolaget

Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

3

Så här byter du elbolag

När kvicksilvret kryper nedåt ökar kostnaden för elen. Du kan spara massor av pengar genom att omförhandla ditt elpris eller genom att byta elleverantör...