Annons

Så får du rätt mot elbolaget

Elavtal

Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

Annons

När tvister uppstår mellan konsument och elbolag är det lätt att känna sig liten och maktlös. Men självklart har man som konsument rättigheter och lagar att luta sig emot. Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

När elräkningen är fel eller du har andra problem med ditt el- eller nätbolag finns hjälp att få. Konsumenternas elrådgivningsbyrå är en relativt ny instans som vägleder dig som konsument i frågor som rör elmarknaden. Deras styrelse är tillsatt av Konsumentverket, Energimyndigheten och branschorganisationen Svensk Energi.

- Det som folk frågar mest om rör två huvudområden, berättar Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå. Det ena området är frågor som rör priser och avtal och hur man kan få ett billigare elpris. Den andra stora delen rör klagomål och 90 procent av dessa är relaterade till fakturor, exempelvis fel på fakturan eller att fakturan är svår att förstå, fortsätter han.

Som elkonsument kan man också vända sig med frågor till sin konsumentvägledare i kommunen.

Bestrid gärna skriftligt

Elrådgivningsbyrån är en rådgivande byrå och de gör inte några formella juridiska prövningar.

Om du har ett problem med till exempel en faktura ska du i första hand vända dig till ditt el- eller nätbolag. Det kan vara bra att du bestrider fakturan skriftligt och se också till att du får förfallodatumet framflyttat så att du inte får några betalningsanmärkningar under utredningen. Om problemet inte reds ut och du inte kommer överens med el- eller nätbolaget kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämndens Bostadsavdelning.

Kompensation och ränta

Enligt preskriptionslagen gäller en treårsgräns för fordringar i konsumentförhållanden. Om du får en faktura som avser en period som ligger längre bakåt i tiden än tre år bör du därför överklaga. Om avläsningen är sen men håller sig inom treårsgränsen kan du ibland få kompensation från elföretaget. Om du tvärtom betalat för mycket och en återbetalning inte sker inom rimlig tid, kan du ha rätt att begära ränta på pengarna.

Fler behöver hjälp

De ärenden som Konsumenternas elrådgivningsbyrå tar emot har ökat från cirka 600 samtal per månad under 2002 till cirka 1 000 samtal per månad sedan årsskiftet. Anledningen är bland annat de kraftigt höjda elpriserna i kombination med en kall vinter som fått mångas elräkningar att rusa i höjden. Många fick också problem när en elleverantör blev avstängd av Svenska kraftnät och deras kunder drabbades av ett högre elpris.

Vill du veta mer

Konsumenternas rådgivningsbyrå finns på internet, www.elradgivningsbyran.se där du får bra information i frågor som rör elmarknaden.

Telefon 08/450 92 92 (kl. 9-12)
Fax 08-450 92 54
www.elradgivningsbyran.se

Annons

Vill du skriva till byrån är adressen:
Konsumenternas elrådgivningsbyrå
Klara Norra Kyrkogata 33
111 22 Stockholm.

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
3 februari 2004

0 Kommentarer

0

"Vår kompis drog om all el hemma"

Vår vän drog om all el – hur funkar det försäkringsmässigt, undrade Vi i Villas läsare. Läs vår expert Peter Bratts svar här.

2

Elnätsdom ger dyrare elräkningar

Hushållen får dyrare elräkningar efter dom om prisreglering i elnät.

0

Skydda dig mot felaktiga fakturor - tre goda tips

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst du inte beställt är du inte ensam. Men budskapet är tydligt: Bestrid, och betala inte!

3

Så sänker du elnotan

Hur ser ditt elavtal ut? Rörligt pris löpande, rörligt ett år, fast pris eller tills vidarepris? Lägg en stund på att se över ditt elavtal – du kan...

0

Elbolagen vill återupprätta förtroendet

Nu ska det bli slut på krångliga fakturor, försenade leverantörsbyten och otydliga avtal. Det lovar energibranschen som nu drar igång en storoffensiv...

1

Elarbeten du får göra själv

Det är för din säkerhets skull. Här följer Elsäkerhetsverkets regler om vad man får göra själv när det handlar om elinstallationer.

0

Hur mycket betalar du för elcertifikatet?

Det skiljer nästan två öre per kWh mellan högsta och lägsta konsumentpris på elcertifikat.

3

Så här byter du elbolag

När kvicksilvret kryper nedåt ökar kostnaden för elen. Du kan spara massor av pengar genom att omförhandla ditt elpris eller genom att byta elleverantör...

1

Vad har elbolaget i min trädgård att göra?

Oftast är det yttre faktorer som orsakar störningar i distributionen av el. Det kan vara åska, blåst eller snö.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons