Annons

Elbolagen vill återupprätta förtroendet

Elavtal

Nu ska det bli slut på krångliga fakturor, försenade leverantörsbyten och otydliga avtal. Det lovar energibranschen som nu drar igång en storoffensiv för att återställa förtroendet hos alla missnöjda elkunder.

Annons

Avregleringen av elmarknaden gick inte lika smidigt som initiativtagarna hade föreställt sig. En villaägare kunde plötsligt upptäcka att hans energikostnader stuckit i höjden, och det fanns otaliga exempel på fakturor som påstod att en villa förbrukat el motsvarande en mindre industrianläggning. Löftena om smidiga och snabba leverantörsbyten föll också platt; det kunde ta månader innan bytena genomfördes.

Dessa problem och många andra ska snart vara ett minne blott - det lovar i alla fall branschorganisationen Svensk Energi som nu samlar sina medlemsföretag i en kraftansträngning, kallad ”Elbranschens kundoffensiv”.

- I fjol gjordes kundmätningar som visade att förtroendet för elbranschen rasat till den absoluta botten. Det ledde till en reaktion där flera aktörer insåg att det var dags att ta itu med problemen, säger Kalle Karlsson som är kommunikationsansvarig på Svensk Energi och en av projektledarna för kundoffensiven.

I maj förra året gjordes en förstudie för att se vilka problem som kunderna rapporterade om. Det handlade huvudsakligen om invecklade och felaktiga fakturor, svårbegripliga avtal, svårigheter att urskilja vad som är nät- och elhandelsbolag samt krångel kring leverantörsbyten och flyttar.

- Sedan hösten har fem projektgrupper med sammanlagt 70 experter arbetat med att ta fram förslag till förbättringar inom respektive problemområden, berättar Kalle Karlsson.

Förslagen, som delvis börjat genomföras, ska till exempel leda till mer standardiserade och tydliga fakturor. Det ska bli slut med avvikelser mellan nät- och elhandelsbolagens mätvärden och kunden ska lättare förstå vem som tar betalt för vad.

- El- och nätbolagen ska ta betalt för två saker: fast och rörlig avgift. Problemet är att det har förekommit uppemot 35 olika benämningar i alla de fakturor man tittat på. En sådan lek med terminologi tjänar ingen på.

Ett leverantörsutbyte ska inte längre ta en månad, utan en timme. Ett meddelande om flyttning ska inte kräva en rundringning, det ska räcka med ett samtal. Dessutom ska informationen till kunderna förbättras.

- Inom branschen är man överens om att de här är problemen måste åtgärdas så snabbt som möjligt. Samtidigt är det viktigt att vi skärper den interna kontrollen så att alla elbolag verkligen följer förslagen och målsättningen, nämligen att tala samma språk som kunden, säger Kalle Karlsson.

Om du förblir missnöjd med ditt elbolag kan du vända sig Konsumenternas Elrådgivningsbyrå, som erbjuder kostnadsfri vägledning för privatpersoner. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller Energimyndigheten.

Kontakta Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Telefon 08-450 92 92
(telefontid måndag-fredag kl 9.00-12.00)
Fax 08-450 92 54
Adress: Klara Norra Kyrkogata 33, 111 22 Stockholm.
Webb:www.elradgivningsbyran.se

 

Annons
Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!
25 maj 2005

0 Kommentarer

2

Elnätsdom ger dyrare elräkningar

Hushållen får dyrare elräkningar efter dom om prisreglering i elnät.

0

Skydda dig mot felaktiga fakturor - tre goda tips

Har du fått en faktura på en vara eller tjänst du inte beställt är du inte ensam. Men budskapet är tydligt: Bestrid, och betala inte!

3

Så sänker du elnotan

Hur ser ditt elavtal ut? Rörligt pris löpande, rörligt ett år, fast pris eller tills vidarepris? Lägg en stund på att se över ditt elavtal – du kan...

0

Bredband – en självklarhet för villaägaren

För bara några år sedan var det en utopi att skaffa bredband för många villaägare. Men nu börjar bredbandet bli en lika stor självklarhet som ogräset.

0

Hur mycket betalar du för elcertifikatet?

Det skiljer nästan två öre per kWh mellan högsta och lägsta konsumentpris på elcertifikat.

0

Så mycket kostar bredband

Det finns alltså ett antal olika typer av bredbandstekniker. Likaså finns det gott om leverantörer. Vissa är mer eller mindre rikstäckande, men de...

0

Energimyndigheten i kritisk rapport - kunden i underläge

Elkunden har hamnat i underläge. Elbolagen dikterar villkoren och har tagit monopol på att tolka tvister mot sina kunder. Och bolagen sitter på makten;...

0

Så får du rätt mot elbolaget

Så här går du tillväga om du råkar ut för problem med eljättarna.

3

Så här byter du elbolag

När kvicksilvret kryper nedåt ökar kostnaden för elen. Du kan spara massor av pengar genom att omförhandla ditt elpris eller genom att byta elleverantör...

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons