Elbolagen vill återupprätta förtroendet

Nu ska det bli slut på krångliga fakturor, försenade leverantörsbyten och otydliga avtal. Det lovar energibranschen som nu drar igång en storoffensiv för att återställa förtroendet hos alla missnöjda elkunder.

elbolag


Avregleringen av elmarknaden gick inte lika smidigt som initiativtagarna hade föreställt sig. En villaägare kunde plötsligt upptäcka att hans energikostnader stuckit i höjden, och det fanns otaliga exempel på fakturor som påstod att en villa förbrukat el motsvarande en mindre industrianläggning. Löftena om smidiga och snabba leverantörsbyten föll också platt; det kunde ta månader innan bytena genomfördes.

Dessa problem och många andra ska snart vara ett minne blott – det lovar i alla fall branschorganisationen Svensk Energi som nu samlar sina medlemsföretag i en kraftansträngning, kallad ”Elbranschens kundoffensiv”.

– I fjol gjordes kundmätningar som visade att förtroendet för elbranschen rasat till den absoluta botten. Det ledde till en reaktion där flera aktörer insåg att det var dags att ta itu med problemen, säger Kalle Karlsson som är kommunikationsansvarig på Svensk Energi och en av projektledarna för kundoffensiven.

I maj förra året gjordes en förstudie för att se vilka problem som kunderna rapporterade om. Det handlade huvudsakligen om invecklade och felaktiga fakturor, svårbegripliga avtal, svårigheter att urskilja vad som är nät- och elhandelsbolag samt krångel kring leverantörsbyten och flyttar.

– Sedan hösten har fem projektgrupper med sammanlagt 70 experter arbetat med att ta fram förslag till förbättringar inom respektive problemområden, berättar Kalle Karlsson.

Förslagen, som delvis börjat genomföras, ska till exempel leda till mer standardiserade och tydliga fakturor. Det ska bli slut med avvikelser mellan nät- och elhandelsbolagens mätvärden och kunden ska lättare förstå vem som tar betalt för vad.

– El- och nätbolagen ska ta betalt för två saker: fast och rörlig avgift. Problemet är att det har förekommit uppemot 35 olika benämningar i alla de fakturor man tittat på. En sådan lek med terminologi tjänar ingen på.

Ett leverantörsutbyte ska inte längre ta en månad, utan en timme. Ett meddelande om flyttning ska inte kräva en rundringning, det ska räcka med ett samtal. Dessutom ska informationen till kunderna förbättras.

– Inom branschen är man överens om att de här är problemen måste åtgärdas så snabbt som möjligt. Samtidigt är det viktigt att vi skärper den interna kontrollen så att alla elbolag verkligen följer förslagen och målsättningen, nämligen att tala samma språk som kunden, säger Kalle Karlsson.

Om du förblir missnöjd med ditt elbolag kan du vända sig Konsumenternas Elrådgivningsbyrå, som erbjuder kostnadsfri vägledning för privatpersoner. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller Energimyndigheten.

Kontakta Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Telefon 08-450 92 92
(telefontid måndag-fredag kl 9.00-12.00)
Fax 08-450 92 54
Adress: Klara Norra Kyrkogata 33, 111 22 Stockholm.
Webb:www.elradgivningsbyran.se

 

Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide!
Söker du hantverkare, klicka här för att komma till Vi i Villas hantverksguide!

Vill du läsa fler artiklar som den här?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få våra erbjudanden – det är gratis!


Mest lästa artiklar