Annons

Vi valde nyckelfärdigt

Bygga nytt

Anki och Micke Ramström beslöt sig för att lämna radhuset i Täby för att flytta ut på landet. För dem var det en självklarhet att välja totalentreprenad.

Annons

 

Vi är inga byggare och vi har heller inte den tid som krävs för att bygga ett hus. Vi ville flytta in i någonting som var färdigt, inte hålla på med ett projekt som aldrig blir riktigt klart. Dessutom kändes det tryggt att någon annan tog hela ansvaret, säger Anki Ramström.

Efter att ha tittat runt en hel del föll valet på ett Myresjöhus som de modifierade lite själva.

–Vi fick verkligen förtroende för säljaren och hade hört att de var pålitliga och höll hög kvalitet. Vi har inte blivit besvikna, säger Micke Ramström, men helt problemfritt var det inte.

–Sex veckor innan huset skulle levereras, när representanter från Myresjöhus för första gången besökte vår sluttningstomt, upptäckte de att det inte alls gick att bygga som vi hade tänkt utan att fylla på enorma mängder med jord. Men inom fyra timmar var en arkitekt på plats och det slutade med att vi fick ett suterränghus istället.

–Vi blev tvungna att fatta en mängd snabba beslut och tänka om till exempel när det gällde uppvärmning, nu blev det bergvärme vilket vi inte hade tänkt från början. Men idag är vi mycket nöjda med lösningen, vilket inte heller blev dyrare, minns Anki.

Det enda som Anki inte är riktigt nöjd med är att det hela tiden tillkom extrakostnader.

–Husbygget blev dyrare än vad vi tänkt från början. Om vi skulle göra om det här skulle jag vara mycket mer bestämd när det gäller att tala om vad vi har för budget. Man får inte glömma att det kostar en hel del att anlägga tomten också, men det har vi i alla fall kraft och inspiration till eftersom vi inte slitit ut oss med att bygga hus.

 


Hela familjen Ramström, inklusive barnen Christofer, Sebastian och Felicia framför täljstenskaminen som sprider skön värme i hela huset.

Inte nöjd? Så klagar du!

Så snart du har upptäckt ett fel, och senast inom två år, ska du ta kontakt med motparten. Vissa typer av fel som inte kan upptäckas förrän efter lång tid har du möjlighet att reklamera inom tio år.

Börja med att vända dig direkt till företaget. Är det ett seriöst företag och dina klagomål befogade kan ni säkert komma fram till en smidig lösning. Fungerar inte detta är nästa steg att ta kontakt med Konsumentverket. Som sista åtgärd kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Men det finns också mindre frågeställningar som kan uppstå.

–Så fort vi fick reda på att de som skulle sätta kaklet i vårt badrum ville ha extra betalt för att vi valt stora plattor, tog vi kontakt med säljaren, vi hade ju valt ett kakel inom prisramen. Efter lite diskussion gav de med sig och vi slapp betala extra. Det var nog skönt för båda parter att vi inte behövde gå vidare.

Annons

Ofta går det mesta nog att lösa, om det är ett seriöst företag, säger Anki Ramström.

10 mars 2011

0 Kommentarer

0

Vi har gjort om allt!

En trädstam i köket är snart det enda som återstår av Ulf och Annies 30-talsvilla. Barnen kände inte ens igen sig i huset de bott i hela sitt liv när...

0

Jag & huset - Adam Alsing

Adam Alsing, programledare i TV4 och Mix Megapol.

0

Krönika: Att sälja eller inte sälja

Är villapriserna på väg upp eller ned? Ingen kan vara säker, men här får du hjälp att bilda dig en egen uppfattning.

0

Krönika: Gott förhandlingsläge

Äntligen har spelreglerna för villaägarna klarnat. Nu vet vi hur det blir med både boräntan och skattereglerna.

0

Om villan får rösta!

Allians eller rödgrönt? Hur ska vi rösta i höst om vi låter villan få avgöra? Vi frågade Villapanelen. Här är vår unika undersökning.

0

Krönika: Vem ska besiktiga och varför

Jag skulle vilja dra till med en gamla klyscha – om det tvista de lärda! Besiktiga före visning, före kontrakt. Efter köpekontrakt med besiktningsförbeh...

1

Jag & huset - Jonas Jonasson

Jonas Jonasson, författare till succé-debutboken ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.

0

Kan du din Rut och Rot?

Hoten mot Rut och Rot är borta. Efter allianssegern i valet vet vi att både hantverksjobb och hushållsarbete i villan ger skatterabatt i åtminstone...

0

Ledaren: Välkommen till Vi i Villa!

Jag upptäcker möjligheter med ny teknik nästan varje dag – i min mobil, på min dator, hemma vid teven.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons