Annons

Välj rätt mäklare

Bygga nytt

Välj inte nödvändigtvis den mäklare som värderar huset högst när det är dags att sälja villan. Och våga ställa mäklarna mot varandra.

Annons
 Det finns många råd till husköpare. En anledning till det är att köparen ses som konsumenten. Men även den som säljer ett hus står i en konsumentsituation - i förhållande till mäklaren. Och som konsument är det alltid bra att jämföra och vara kritisk.

Den som ska sälja sitt hus genom mäklare står inför mycket information. Frågor som vad som är rimligt att betala mäklaren och hur man ska välja kommer snabbt upp.

- Träffa minst två mäklare. Prata igenom försäljningens olika steg, värdera huset och efterfråga en offert, säger Titti Öhrn, kundombudsman på Mäklarsamfundet, som är branschorganisation för en majoritet av Sveriges fastighetsmäklare.

Hon anser att det ligger många mjuka värden i att sälja sin bostad. De mjuka värdena krockar med de krasst ekonomiska.

– Därför tycker jag att man måste träffas, inte bara prata per telefon. Det gör alla seriösa mäklare.

Vilket är vanligaste misstaget villaägare brukar göra när de ska sälja?

– Jag tror att det är att man väljer den som värderar huset högts. Det är känslomässigt: "Han var den som tyckte att vårt hus var finast". Efteråt kan man tycka att man skulle valt på andra grunder, säger Titti Öhrn.

Det är här de mjuka värdena kommer in. Det personliga mötet är viktigt.

– Mäklaren är en person du ska känna förtroende att ge dina nycklar till. Du ska ge honom förtroendet att guida runt i ditt hem, det är någon du vill ska respektera ditt hem. Kemin är av stor vikt. Träffar man mäklaren har man den möjligheten att känna efter.

Sedan gäller det att jämföra rätt. Billigaste mäklaren måste ju inte vara bästa alternativet. Det gäller att ta reda på vad man får för pengarna. Vilken plan för försäljningen har mäklaren, hur ska huset marknadsföras, hur ser tidsplanen för visningar ut, är det öppen visning eller inte.

– För mäklaren gäller det att vara lyhörd i den diskussionen. Och informera så att han får fram vad uppdragsgivaren kan förväntas få och vad det kommer att kosta.

Så har man träffat flera mäklare, valt och - så blir det ändå inte bra. En möjlighet man då har är att vända sig till Mäklarsamfundet med sin kritik. Titti Öhrn skriver till mäklaren som får två veckor på sig att bemöta kritiken.

De vanligast klagomålen handlar om att säljaren inte fått det mäklaren utlovade, eller att mäklaren inte varit tillräckligt engagerad.

Även köpare framför klagomål på mäklarna. Där är klagomål kring budgivning vanligast. Ofta handlar det om missförstånd eller bristande information.

– Mäklaren har inte informerat om att det är säljaren som bestämmer vem som får köpa. Man kan ha en muntlig överenskommelse, så kommer ett sent bud som kräver ett snabbt avslut. Då måste mäklaren ringa till nummer två, som trodde allt var klart, och säga "tyvärr", säger Titti Öhrn.

Annons

Vissa ärenden går vidare till Mäklarsamfundets Disciplinnämnd, nämnden har möjlighet att dela ut erinran, varning eller att utesluta medlemmen.

Då krävs bevis för att mäklaren inte följt de etiska reglerna. Exempelvis använt sig av lockpriser eller inte opartiskt företrätt båda parter.

I slutet av april varnades fyra medlemmar i Mäklarsamfundet och en medlem uteslöts. De ärenden som då togs upp hade blivit riksbekanta efter en granskning som TV3:s program "Insider" visade i mars.

Ytterst är det den statliga tillsynsmyndigheten Fastighetsmäklarnämnden, FMN, som granskar fastighetsmäklarkåren. Hit kan även privatpersoner vända sig. FMN kan besluta att varna eller att återkalla en fastighetsmäklares registrering, vilket gör att fastighetsmäklaren inte kan arbeta som fastighetsmäklare.

Det är dock sällan någon fälls. Av de senaste 11 ärenden om lockpriser som FMN granskat har man varnat en fastighetsmäklare.

15 maj 2006

0 Kommentarer

0

Grilla, poola, däcka

Här finns allt – plats för bad i poolen, ett rejält utekök med två grillar, matplats och så lite vila. Välkommen till årets superaltan.

12

Niklas fick bukt med källarfukten – byggde egen luftsolfångare

Varje sommar blev luften i källaren rå och fuktig. Med överblivna glasrutor, en bit takplåt, en solcell och en datorfläkt lyckades Niklas Åkesson bygga...

2

Ventilera bort fukten – med hjälp av solen

Har du problem med fukt i källaren, garaget eller friggeboden? En luftsolfångare kan förbättra ventilationen och förebygga fuktskador. Under förutsättni...

2

Dags att bygga nytt?

Längtar du efter ett helt nybyggt hus i prästgårdsinspiration eller nyfunkis? Kanske ett timmerhus, ett hus i marin stil eller varför inte ett pampigt...

1

Vi är Sveriges bästa grannar

Tävlingen Sveriges bästa grannar 2007 är nu avgjord. Det hedervärda priset gick i år till Alexander och Jessica Masmanidis i Ronneby.

0

Tips från Sveriges bästa grannar

Hur blir man Sveriges bästa grannar? Jo, genom att vara sig själv menar årets pristagare Alexander och Jessica Masmanidis från Ronneby. – Fast egentlige...

0

Livet om 50 år!

Är fastighetsskatten spolad och kostar en villa fem miljoner i snitt om femtio år? Det tror Vi i Villas läsare som här ger sin syn på framtiden och...

0

Vi bygger Sverige!

Nu när Vi i Villa fyller femtio finns det all anledning att se både bakåt och framåt. Vi kanske ska börja med bakåt.

0

Vi i Villas miljökalender - december

Året närmar sig sitt slut och likaså vår miljökalender. Men innan dess planerar vi för en lugnare och grönare jul.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons