Vi i Villas måleriexpert Ken Kennard berättar om hur du undviker de vanligaste konflikterna med din hantverkare.
Vi i Villas måleriexpert Ken Kennard berättar om hur du undviker de vanligaste konflikterna med din hantverkare. Foto: Kristian Pohl

Stora hantverkarguiden!

Bygga nytt

Nämn ordet hantverkare och alla har en skräckhistoria att berätta. Men vad kan du själv göra annorlunda – och vilka krav har du rätt att ställa? Vi i Villas expert Ken Kennard hjälper dig att få en bättre relation till din hantverkare.

Annons

Fråga: Jag har gjort upp en tid då hantverkaren ska komma och titta på ett uppdrag. Han dyker inte upp. Varför?

Svar: Det är naturligtvis dålig stil och tyder på att du har att göra med en oseriös hantverkare. Anlita någon annan. Många kunder försätter sig själva i en svår situation när de går in på nätet och googlar efter hantverkare. Jag tycker att man ska söka hjälp på annat sätt. Kontakta någon som vänner och bekanta har varit nöjda med eller gå via en branschorganisation. Självklart ska hantverkaren ha en F-Skattsedel och vara registrerad hos Skatteverket.

Fråga: Hantverkaren har påbörjat uppdraget, men jobbar bara någon dag då och då och arbetet drar ut på tiden. Vad gör jag?

Svar: Professionella beställare som företag och kommuner har ett helt annat upphandlingsförfarande. Där finns allt reglerat i en tidplan; när arbetet ska påbörjas och avslutas. Vid förseningar utgår vite. Som privatperson är det svårt att hålla koll på vilka rättigheter man har, men Konsumentverket har mycket information på sin hemsida (www.konsumentverket.se) om detta. Man kan skriva ett kontrakt med hantverkaren om när arbetet ska vara slutfört. Då vet båda parter vad som gäller.

Fråga: Hantverkaren struntar i att göra saker som vi har kommit överens om – och gör saker som vi inte alls har pratat om att han ska göra. Hur ska jag bete mig?

Svar: Kommunikation är a och o. Där måste båda parter vara väldigt tydliga. Ibland kan det handla om att personkemin inte stämmer och då kan man begära att få byta ut snickaren, rörmokaren eller vem det än må vara. Om det uppstår en schism måste man alltid låta hantverkaren få chansen att åtgärda felen innan man går vidare.

Fråga: Som kund vill jag hålla koll på vad hantverkaren gör, men är det okej att stå bakom ryggen och följa varje steg i arbetet?

Svar: Det blir ganska irriterande till slut. Jag brukar säga att det är kul att du intresserar dig, men nu vill jag arbeta i fred. Jag säger att vi kan stämma av innan jag går hem för dagen. Ofta är det pensionärer som är hemma och följer varje penseldrag. Det behöver inte vara av illvilja, utan för att de vill ha sällskap. Det har hänt att jag har hängt upp en plast i dörröppningen för att få jobba i fred. En gubbe klippte hål i plasten och stoppade in huvudet där.

Fråga: Hantverkaren skräpar ner och tar inte reda på skräpet efter sig. Vad har jag rätt att kräva?

Svar: I min värld är det en självklarhet att hantverkaren städar efter sig. Vi har alltid dammsugare med oss. Om man märker att hantverkaren grisar ner så kan man fråga vems ansvar det är att hålla rent och om det går att exempelvis hänga upp ett plastskynke som skydd mot damm.

Fråga: Ska man bjuda på lunch och kaffe?

Svar: Lunch förväntar sig nog ingen hantverkare. Däremot kan man fråga om man får bjuda på kaffe, och vilken tid det i så fall skulle passa. Det skapar en trevlig stämning och kan innebära att hantverkaren anstränger sig det där lilla extra för kunden.

Annons

Prislista

– så mycket bör det kosta

Vad är en rimlig timpeng till en hantverkare?

Ofta är det en fråga om tillgång och efterfrågan och varierar beroende på var i landet man bor.

– Mellan 350 och 450 kronor i timmen är normalt, enligt Kent Lenner, expert på arbetsmiljö, arbetsrätt och lönefrågor på Sveriges Byggindustrier, byggsektorns bransch- och arbetsgivarförbund.

– Jag tycker att man alltid ska försöka få ett fast pris. Då kommer det inga obehagliga överraskningar och risken för konflikt blir mindre. Ta alltid in tre offerter och var noga med att ta reda på exakt vad som ingår, säger Kent Lenner.

Tänk på att hantverkaren har rätt att ta betalt för den tid det tar att köpa material.

Kom ihåg: Betala aldrig i förskott och begär att få en specificerad räkning.

Detta kan du få hjälp med:

Du som villaägare kan få hjälp med så mycket mer än badrumsrenovering och tapetsering. Det finns experter som är redo att rycka ut för att lösa de flesta av dina problem.

- Har du fått nog av att skruva ihop Ikeamöbler finns företag som specialiserat sig på att montera Billy-bokhyllor.

- Om den uppstoppade ugglan börjar se lite hängig ut finns zoologiska konservatorer redo att hjälpa dig.

- Om någon av dina gipsfigurer i trädgården behöver ett ansiktslyft finns stuckaturfirmor till din tjänst och är du orolig för att blixten ska slå ner i ditt hus finns antenn- och jordningsservice som installerar åskskyddsanläggningar.

- Ljud- och belysningsexperter fixar det perfekta surroundljudet eller det där varma skenet du alltid drömt om.

Inte nöjd? Så reklamerar du en hantverkare:

De rättigheter man har när man anlitar en hantverkare finns inskrivna i konsumenttjänstlagen.

Man kan reklamera en hantverkare av många orsaker, exempelvis att arbetet har utförts felaktigt, tagit längre tid än avtalat eller inte slutförts.

Om en tvist uppstår är det en stor fördel om man redan från början har skrivit ett avtal med hantverkaren där det tydligt finns angivet vilket arbete som ska utföras, hur det ska göras och när det ska vara klart.

En sådan mall för avtal har Sveriges Byggindustrier och Konsumentverket låtit ta fram. Hantverkarformuläret finns att ladda ner, bland annat på www.omboende.se

När något går snett måste man alltid först låta hantverkaren få en chans att rätta till felet.

En reklamation av det du är missnöjd med ska ske så snart som möjligt. Senast inom två månader från det att du har upptäckt felet.

Man har rätt att reklamera fel i upp till tre år efter att arbetet avslutats. När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har man rätt att reklamera i upp till tio år.

Om tvisten inte går att lösa så är det lättaste och billigaste sättet att ta ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

ARN är en oberoende myndighet som prövar fallet kostnadsfritt efter att ha hört båda parters versioner av det som hänt.

ARN fattar därefter sitt beslut. Hantverkaren är dock inte skyldig att följa utfallet. Under 2010 var det bara 60 procent av de kritiserade hantverkarna som åtgärdade det som nämnden kritiserade dem för.

De företag som inte följer ARN:s beslut hamnar på en svart lista som publiceras på Råd & Röns hemsida (www.radron.se/Svarta-listan).

Vid avtalsbrott som leder till ekonomiska konsekvenser kan ersättningskrav ställas i allmän domstol. Om man får rätt i domstolen kan man därefter få hjälp av kronofogden att driva in ersättningen.

Har du själv lite koll under uppdragets gång så kan missar lättare undvikas. Foto istockphoto.

12 oktober 2011

1 Kommentarer

2012-12-29
Gunilla Johansson
0

Så blir du Sveriges bästa granne

Sveriges bästa grannar, pappa Ulf Skoog, mamma Ewa Magnusson och barnen John och Ida, berättar hur du blir nästa Sveriges bästa granne.

0

Drömaltaner

Stort eller litet. Sten eller trä? Det spelar egentligen ingen roll — men ett är säkert. En altan behöver man. För att leka, festa och vila på. Spana...

1

15 steg till ett miljövänligare villaliv

Att vara miljösmart är ofta också synonymt med att vara ekonomiskt klok. Här får du 15 enkla tips att följa.

0

Ny i Villa!

Vi i Villa gratulerar dig till ditt bostadsval! Som nybliven villaägare kanske du inte har kommit i kontakt med Vi i Villa och viivilla.se tidigare....

0

Vi är Sveriges bästa grannar 2006

Tävlingen avgjord! Sveriges bästa granne är utsedd! De heter Ulf och Ewa och de bor i Bispgården.

0

Hur blir det 2007?

Ökande framtidstro i kombination med ett fortsatt lågt utbud kan leda till fortsatt uppgång på fastighetsmarknaden under 2007.

1

Välj rätt hus

Går du i nybyggartankar? Besök Nybygget – en samlingsplats för olika visningshus.

0

Köpa hus på osäker marknad

Ibland måste man förändra sitt boende, vare sig marknaden är på topp eller inte. Vår expert Titti Öhrn, kundombundsman på Mäklarsamfundet, ger goda råd...

0

Ledare: Nu satsar vi på Vi i Villa!

2012 blir ett spännande år för oss. Vi kommer oftare, vi har nya satsningar och – EN HELT NY TIDNING!