Har du själv lite koll under uppdragets gång så kan missar lättare undvikas
Har du själv lite koll under uppdragets gång så kan missar lättare undvikas Foto: istockphoto

Så reklamerar du en hantverkare:

Bygga nytt

De rättigheter man har när man anlitar en hantverkare finns inskrivna i konsumenttjänstlagen. Man kan reklamera en hantverkare av många orsaker, exempelvis att arbetet har utförts felaktigt, tagit längre tid än avtalat eller inte slutförts.

Annons

Om en tvist uppstår är det en stor fördel om man redan från början har skrivit ett avtal med hantverkaren där det tydligt finns angivet vilket arbete som ska utföras, hur det ska göras och när det ska vara klart. En sådan mall för avtal har Sveriges Byggindustrier och Konsumentverket låtit ta fram. Hantverkarformuläret finns att ladda ner, bland annat på www.omboende.se

När något går snett måste man alltid först låta hantverkaren få en chans att rätta till felet. En reklamation av det du är missnöjd med ska ske så snart som möjligt. Senast inom två månader från det att du har upptäckt felet.

Man har rätt att reklamera fel i upp till tre år efter att arbetet avslutats. När det gäller arbete på mark, byggnader och andra fasta saker har man rätt att reklamera i upp till tio år. Om tvisten inte går att lösa så är det lättaste och billigaste sättet att ta ärendet vidare till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

ARN är en oberoende myndighet som prövar fallet kostnadsfritt efter att ha hört båda parters versioner av det som hänt. ARN fattar därefter sitt beslut. Hantverkaren är dock inte skyldig att följa utfallet. Under 2010 var det bara 60 procent av de kritiserade hantverkarna som åtgärdade det som nämnden kritiserade dem för.

De företag som inte följer ARN:s beslut hamnar på en svart lista som publiceras på Råd & Röns hemsida (www.radron.se/Svarta-listan).
Vid avtalsbrott som leder till ekonomiska konsekvenser kan ersättningskrav ställas i allmän domstol. Om man får rätt i domstolen kan man därefter få hjälp av kronofogden att driva in ersättningen.

Annons
15 december 2011

0 Kommentarer

0

Så blir du Sveriges bästa granne

Sveriges bästa grannar, pappa Ulf Skoog, mamma Ewa Magnusson och barnen John och Ida, berättar hur du blir nästa Sveriges bästa granne.

0

Drömaltaner

Stort eller litet. Sten eller trä? Det spelar egentligen ingen roll — men ett är säkert. En altan behöver man. För att leka, festa och vila på. Spana...

1

15 steg till ett miljövänligare villaliv

Att vara miljösmart är ofta också synonymt med att vara ekonomiskt klok. Här får du 15 enkla tips att följa.

0

Ny i Villa!

Vi i Villa gratulerar dig till ditt bostadsval! Som nybliven villaägare kanske du inte har kommit i kontakt med Vi i Villa och viivilla.se tidigare....

0

Vi är Sveriges bästa grannar 2006

Tävlingen avgjord! Sveriges bästa granne är utsedd! De heter Ulf och Ewa och de bor i Bispgården.

0

Hur blir det 2007?

Ökande framtidstro i kombination med ett fortsatt lågt utbud kan leda till fortsatt uppgång på fastighetsmarknaden under 2007.

1

Välj rätt hus

Går du i nybyggartankar? Besök Nybygget – en samlingsplats för olika visningshus.

0

Köpa hus på osäker marknad

Ibland måste man förändra sitt boende, vare sig marknaden är på topp eller inte. Vår expert Titti Öhrn, kundombundsman på Mäklarsamfundet, ger goda råd...

0

Ledare: Nu satsar vi på Vi i Villa!

2012 blir ett spännande år för oss. Vi kommer oftare, vi har nya satsningar och – EN HELT NY TIDNING!