Måste man bjuda på kaffe? 6 vanliga frågor om hantverkare

Bygga nytt

Björn Christiernsson snickrar och byggleder i TV4:s Äntligen hemma. Här ger han dig tips på hur du får jobbet med din hantverkare att löpa smidigare.


Namn: Björn Christiernsson. Ålder: 35 år. Yrke: Snickare , arbetsledare, programledare för Äntligen hemma. Familj: Sambon Karolina, dotter Nova 2 år, beaglehundarna Rasmus och Jessie. Bor: Hyr villa men planerar för att bygga

Att få tag på en hantverkare är inte det lättaste. Och när man väl fått tag på någon hopar sig frågorna. Vi bad Björn från Äntligen hemma svara på några frågor om hur man ska bära sig åt för att få till ett bra samarbete.

1. Måste man skriva papper? Absolut. Målsättningen för både hantverkaren och byggherren är ju att slippa konflikter under byggtiden. Hyr man sina hantverkare på timme (löpande räkning) är frågor som restid, bilersättning och raster viktiga att få med i avtalet.

Man behöver också sätta ett start- och slutdatum för byggnationen. Vite är ofta att föredra. Väljer man istället att bygga efter ett fast pris ligger tyngdpunkten i avtalet mer på att beskrivningen av vad hantverkaren ska göra, blir bra. Vite rekommenderas även här. Blir det större ändringar under byggets fortskridande bör även det skrivas in i kontraktet.

2. Måste man bjuda på kaffe? Det leder ju sällan till några större rabatter, men jag har hört att över en kopp kaffe kan man finna vänner för livet, så självklart ska man göra det!

Annons

3. Varför tar det oftast längre tid än vad man har bestämt – och vad kan man göra för att det inte ska ske? Som jag ser det finns det tre anledningar till detta.

För det första: tidsmarginalen. Då det mesta vi gör sällan är en exakt vetenskap, speciellt inte i byggbranschen, måste vi alltid addera extratid till det vi gör. Finns inte den medräknad får man nästan räkna med att bli försenad. För det andra, valen: Under byggnationen måste det oftast göras en mängd små val. Till exempel: "här kan vi få in ett större fönster än vad vi trodde". Som kund väljer man till 90 procent det bättre alternativet – vilket ofta medför merjobb och därmed också tar längre tid. Den tredje och sista anledningen är den lilla tidsoptimisten i oss alla.

4. Vad ska man göra med hantverkare som inte dyker upp eller som ständigt är försenade? Vifta med avtalet och be dem ta sig i kragen! Finns inget avtal kanske man ska avbryta för att hitta nya hantverkare.

5. Hur hittar man en riktigt bra hantverkare? Man får gå på magkänsla tillsammans med referenser och lita på det.

6. Om man ber om referenser – vilka frågor är bra att ställa till referenspersonerna? Dela upp frågorna så du får en bredd. Typ hur det funkade med tider, kvalité på jobbet, hur kommunikationen fungerade och så vidare. Är firman och jobbar i närheten kanske ni får åka och hälsa på. Det kan ge en fingervisning om hur de jobbar.

Just nu läser andra: Skriv avtal vid reparationer och ombyggnader!

11 mars 2010

0 Kommentarer

0

Fest i loggian

I Norge råder absolut altanhysteri. Altanerna är stora, välplanerade och ofta försedda med tak. Här besöker vi en norsk loggia som har allt. Plats för...

0

Bygga hus - ur en husbyggares dagbok 9

Ett av sovrummen. Vardagsrummet. Vardagsrummet. Fönsterdetalj. Söker du köpinformation, klicka här för att komma till Vi i Villas Köpguide! Söker du...

0

Bygga hus - ur en husbyggares dagbok 4

Nu är det dags för taket att komma på plats. Hur ska detta gå?

0

10 steg för nya villan!

Välkommen till din nya villa! Det är antagligen både ditt livs största och bästa investering. Men nu känner du dig kanske lite osäker på vad du ska...

0

Byga hus - ur en husbyggares dagbok 3

Ur Ulrika och Johnnys dagbok:

0

Sänk bullernivån i ditt villaområde

Att sänka bullernivån i det egna hemmet är inte alldeles enkelt, utan vanligtvis en process i flera steg.

Vi i Villas policy
Avbryt

Bli en del av Vi i Villa!

Som medlem på viivilla.se är du en del av Vi i Villa - din tipsare i villavardagen.

På viivilla.se kan du få svar på dina frågor, prata med andra kunniga villaägare, göra din röst hörd i Villapanelen, medverka i tävlingar och ta del av Vi i Villas unika erbjudanden och mycket mer. Viivilla.se är en plattform i ständig utveckling för att vara din bästa tipsare i villavardagen.

Är du redan medlem på viivilla.se kan du använda dina gamla inloggningsuppgifter.

Som medlem får du också Vi i Villas utskick. Alla tjänster är gratis och sägas upp när du vill.

Nyhetsbrev

Vi i Villas digitala nyhetsbrev kommer ut ca åtta gånger i månaden. Genom det blir du uppdaterad om vad som händer på siten och får ta del av de senaste villatipsen.

Erbjudanden

Då och då skickar Vi i Villa ut unika erbjudanden till våra medlemmar via mail. Du väljer själv om du vill ta del av erbjudandet eller inte.

Auktioner

Vill du buda på fina saker i Vi i Villas auktioner? När en ny auktionsrunda drar igång skickar vi ut ett mail med information om produkterna du kan buda på. Under en auktionsperiod får du mail en gång per vecka.

Tävlingar

Varje tävling har enskilda villkor för deltagande. Läs mer under sidan tävlingar och för varje tävling.

Villapanelen

Villapanelen är en internetbaserad oberoende och opolitisk panel som speglar villaägares åsikter inom olika områden. Undersökningarna skickas ut omkring fyra gånger per år och du som villapenelist får ta del av unika utlottningar och erbjudanden. Läs mer under sidan Villapanelen.

 

 

Behandling av personuppgifter

All kundinformation såsom namn- och adressuppgifter m m lagras hos Bonnier AB som äger Vi i Villa. Genom att bli medlem samtycker du till att mina personuppgifter, inklusive e-postadress, mobiltelefonnummer för samtal och sms-meddelanden och eventuella andra digitala adresser, får lagras och användas inom Bonnier för digitala tjänster, marknadsföring, samt för statistik- och analysändamål.

Uppgifter som du direkt eller indirekt lämnar genom att använda Bonniers digitala tjänster och erbjudanden kan tillsammans med övriga kunduppgifter användas inom Bonnier för marknadsföringsändamål och för att anpassa innehåll, tjänster och annonsering till mig, samt för utveckling av nya tjänster. Information om min användning av digitala tjänster inhämtas med hjälp av bland annat cookies.

Samtycket är giltigt till dess du själv säger upp det, och upphör inte om tjänsten inte nyttjas och samtycket är heller inte beroende av eventuella köp av produkter.

Du har rätt att återkalla samtycket vilket du gör genom att kontakta Bonnier via respektive bolags kundtjänst. För ytterligare information om behandling av personuppgifter, se www.kunddata.bonnier.se