Annons
Foto: Istockphoto.

5 frågor om att köpa och sälja hus

Bygga nytt

Titti Öhrn är Mäklarsamfundets kundombudsman och en av Vi i Villas experter. Hon vet det mesta om att köpa och sälja fastigheter och tar emot drygt 3000 samtal om året. Här är några av de vanligaste frågor hon brukar få besvara!

Annons

1. Vem ansvarar för uppgifterna?

Vem har ansvaret för alla uppgifter som mäklaren lämnar i objektbeskrivningen som jag får på en visning?

Svar: Generellt är det säljaren. Säljaren ansvarar för uppgifterna i objektbeskrivningen som fastighetsmäklaren förmedlar till spekulanterna. Det är dock mäklarens ansvar att informera säljaren om vikten av att lämna korrekta uppgifter. Därför ska man som säljare vara noga med att godkänna objektbeskrivningen innan den lämnas ut till hugade spekulanter.

2. Finns riktlinjer för mäklarens provision?

Finns det riktlinjer för hur mycket provision jag ska betala till en fastighetsmäklare när jag säljer min bostad?

Svar: Nej, det finns inte några riktlinjer att luta sig mot. Det är upp till dig som uppdragsgivare att förhandla med fastighetsmäklaren. Det kan därför vara klokt att be flera olika fastighetsmäklare komma till din bostad för en värdering. Efterfråga en offert för eventuell försäljning från var och en. På så sätt bildar du dig en god uppfattning om gängse provisionsnivåer i den region du bor. Kom ihåg att jämföra tjänsterna. Äpplen med äpplen och päron med päron.


Titti Öhrn.

3. När betalas provisionen?

När har fastighetsmäklaren rätt att få sin provision?

Svar: I normalfallet har fastighetsmäklaren rätt till provision så snart köpekontrakt eller överlåtelseavtal undertecknats och eventuella villkor för köpets fullbordan och bestånd uppfyllts. Provisionen betalas när mäklaren ber att få den - muntligt eller skriftligt. Det är vanligt att fastighetsmäklaren lyfter sin provision ur köparens handpenning i och med att den betalas ut till säljaren.

4. Måste vi köpa nytt kylskåp till de nya ägarna?

Köparen som just fått tillträde till mitt gamla hus uppger att något i huset inte fungerar, till exempel kylskåpet. Är jag då skyldig att köpa ett nytt – även om jag vet att det fungerade när jag lämnade huset?

Svar: Det beror lite på hur gammalt kylskåpet är. Om det i princip är nytt och garantitiden ännu inte gått ut, brukar man säga att säljaren får se till att kylskåpet blir lagat eller utbytt. Har skåpet däremot gått sönder till följd av slitage och ålder anses det i normala fall ligga på köparen att reparera eller byta ut kylskåpet.

Det handlar alltså om vad de har haft anledning att förvänta sig.

Annons

5. Hur städat ska det vara?

Jag har precis sålt mitt fritidshus. I kontraktet står det att huset och tomten ska vara avstädat och utrymt. Vad gäller och vad ingår i en välavstädad fastighet?

Svar: Flyttstädning innehäller en rad olika moment som vi som privatpersoner kanske inte gör var dag. Det finns riktlinjer för vad som anses omfattas av en flyttstädning.

Du hittar också faktablad om flyttstädning på Mäklarsamfundets webbplats. www.maklarsamfundet.se – under fliken Köpa & Sälja. När du satt dig in i vad det innebär så får du bestämma dig för om du vill anta utmaningen eller om du gör som de flesta andra, anlitar en städfirma med goda referenser.

Bra att veta är att denna tjänst är berättigad till skattereduktion och därför blir mycket prisvärd. Dessutom ska även tomten vara avstädad om man inte kommit överens om något annat. Det är vanligt att till exempel komma överens om att komposten lämnas kvar till vidare användning av köparen.

Flyttar säljaren från villa till lägenhet så brukar det finnas en hel del trädgårdsredskap som säljaren gärna lämnar.

15 april 2011

0 Kommentarer

0

Vi har gjort om allt!

En trädstam i köket är snart det enda som återstår av Ulf och Annies 30-talsvilla. Barnen kände inte ens igen sig i huset de bott i hela sitt liv när...

0

Jag & huset - Adam Alsing

Adam Alsing, programledare i TV4 och Mix Megapol.

0

Krönika: Att sälja eller inte sälja

Är villapriserna på väg upp eller ned? Ingen kan vara säker, men här får du hjälp att bilda dig en egen uppfattning.

0

Krönika: Gott förhandlingsläge

Äntligen har spelreglerna för villaägarna klarnat. Nu vet vi hur det blir med både boräntan och skattereglerna.

0

Om villan får rösta!

Allians eller rödgrönt? Hur ska vi rösta i höst om vi låter villan få avgöra? Vi frågade Villapanelen. Här är vår unika undersökning.

0

Krönika: Vem ska besiktiga och varför

Jag skulle vilja dra till med en gamla klyscha – om det tvista de lärda! Besiktiga före visning, före kontrakt. Efter köpekontrakt med besiktningsförbeh...

1

Jag & huset - Jonas Jonasson

Jonas Jonasson, författare till succé-debutboken ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”.

0

Kan du din Rut och Rot?

Hoten mot Rut och Rot är borta. Efter allianssegern i valet vet vi att både hantverksjobb och hushållsarbete i villan ger skatterabatt i åtminstone...

0

Ledaren: Välkommen till Vi i Villa!

Jag upptäcker möjligheter med ny teknik nästan varje dag – i min mobil, på min dator, hemma vid teven.

Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post info@viivilla.se. 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post kunddata@bonnier.se

 

Annons