Annons
Auto-garden är en framtidsvision där tekniska lösningar underlättar trädgårdsskötseln.
Auto-garden är en framtidsvision där tekniska lösningar underlättar trädgårdsskötseln.

Trädgårdstrender världen runt

6000 trädgårdsägare i USA, Ryssland, England, Frankrike och Skandinavien har tillfrågats om hur de ser på sina trädgårdar. Resultatet visar att trädgårdarna blir fler och på oväntade platser.

Visst finns det skillnader mellan länderna i undersökningen som gjorts på uppdrag av Husqvarna. Skandinaver har till exempel en mer avspänd hållning till sina trädgårdar än övriga länder. Men mer är gemensamt, till exempel att man tillbringar mer tid i sin trädgård och att man vill ha tillgång till mer teknik när det gäller skötsel och underhåll men också för komplexa belysningsinstallationer.

- Vi tillbringar mer tid i vår trädgården men vi vill inte lägga ner så mycket jobb. Nu vill vi ha hjälp med mycket mer än bara automatiska gräsklippare, sa Mathias Damberg, nordisk marknadschef Husqvarna.


Organic homes ger sömlös övergång mellan inne och ute.

Plug in garden kopplar riktiga trädgårdar till din lägenhet.

Fyra olika typer av trädgårdsinnehavare och tre visioner

I undersökningen har man urskiljt fyra olika trädgårsdsägare, eller fyra trender om man så vill. De fyra trenderna är:

- Digital diggers - pålästa trädgårdsinnehavare som söker och delar med sig av sin kunskap
- The look good gardener - har en trädgård som visar personligheten, mycket teknik som belysning och mångfunktionell möbeldesign.
- Sanctuary in the city gardener - utnyttjar balkongen och takterassen för att skapa sig en grön oas, hos den här gruppen ser man innovativ design.
- Back to the basics gardener - här odlas det mat men man använder också trädgården till olika energilösningar som att spara energi eller ta hand om vatten.

I undersökningen har man också tagit fram tre framtidsvisioner. Vi lever med allt mer stress och botemedlet blir trädgården, oavsett om du bor i city eller på landet. Det är i trädgården du hämtar kraft och finner trygghet. De tre framtidsvisionerna är:

- Plug in garden - storstadsmänniskans gröna yta. Här kopplar man av och umgås. Och det handlar inte om balkonger utan om riktiga trädgårdar som man kopplar på sin lägenhet.
- Auto-garden - möjliggör odlandet för alla genom maximerad teknisk innovation. Trädgården vattnar och göder sig själv.
- Organic homes - sömlös övergång mellan inne och ute. Det Gröna hemmet stammar ur vår längtan efter en trädgård med ett ekosystem som förser oss med mat, energi och läkemedel.


Bo Rappne ser fler pimpade balkonger och fler anmälningar till trädgårdskurser. Foto: Kristina Sjöberg

Pimpade balkonger och planerade trädgårdar

Trenderna och visionerna kändes igen av Bo Rappne, vd Slottsträdgården Ulriksdal. Han har många uppdrag att hjälpa folk med sina trädgårdar och pimpa deras balkonger.

- Balkongerna blir större på våra hus och gränsen mellan ute och inne suddas ut. Tak över uteplatsen gör att man kan ha textilier ute och om taket är av färgat glas ger det en mysighetskänsla, säger Bo Rappne.

Att det blir mer teknik i trädgårdarna håller han med om. Sin personliga tekniska favoritpryl är automovern, en eldriven självgående gräsklippare som förutom att klippa gräs även ska vara bra för eliminering av mördarsniglar.

- Gemensamt för grupperna är att kunskapsnivån är låg. Förr kom vi från jordbruken men det gör vi inte längre och mycket kunskap om trädgårdskötsel har gått förlorad. Det ser vi genom det stora intresse som finns för trädgårdskurser och på alla samtal vi får.

Att ta hjälp Bo Rappne och hans kollegor kostar cirka 20 000 - 30 000 kronor. Då får du en noga utarbetad plan för din trädgård som du sedan kan följa själv eller ta hjälp av en anläggningsfirma.

- Visst är det mycket pengar men det betalar sig i längden, säger Bo Rappne.

Annons
13 mars 2009
Vi i Villas policy
Avbryt

Villkor för Vi i Villas tävlingar och policy

Användarvillkor som medlem på Viivilla.se 

Som medlem i Vi i Villa-klubben får du tillgång till exklusiva artiklar, tävlingar och quiz samt kan ta del av unika erbjudanden från våra samarbetspartners. Du kan även diskutera i forumet där du får tips och råd från andra villaägare.

Allt om användarvillkoren som medlem, som vett och etikett samt hur ditt uppladdade material behandlas kan du läsa här.

 

Tävlingsvillkor

Tänk på att ange en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick. För att vara med i tävlingar behöver du vara inloggad och ange adress och telefonnummer i din profil, så att vi kan kontakta dig vid en eventuell vinst. När du fyllt i denna information första gången behöver du bara logga in nästa gång du vill vara med i en ny tävling, så finns dina kontaktuppgifter sparade.

Anställda inom Vi i Villa/Bonnier Publications AB och företag som utgör samarbetspartners i aktuell tävling kan inte delta i Vi i Villas tävlingar.

Vid alla tävlingar gäller 18 års åldersgräns för att delta - alternativt målsmans medgivande.

Endast ett pris per familj/hushåll och tävling.

Vinnaren kan inte byta ut vinsten mot ekonomisk ersättning eller överlåta vinsten till någon annan.

Alla eventuella avgifter och/eller skatter som uppstår i samband med vinstutdelning betalas av vinnaren. Om inte annat anges, ansvarar Vi i Villa/Bonnier Publications AB inte för extra kostnader i samband med vinsten.

Vi i Villa/Bonnier Publications AB är inte ansvariga för tekniska fel rörande webb, telefon, e-post eller brev.

Vinnarens namn, ort och motivering kan komma att användas i marknadsföringssyfte på Vi i Villas hemsida, sponsorernas hemsidor eller annan annonsplats.

Om inte Vi i Villa har fått tag på vinnaren genom de kontaktuppgifter som lämnats av deltagaren i tävlingen inom 20 dagar kommer juryn att utse en ny vinnare. Deltagaren i tävlingen ansvarar själv för att kontaktuppgifterna är korrekta. 

Juryn består av representanter från Vi i Villa/Bonnier Publications AB om inte annat anges. Juryns beslut kan inte överklagas. Bonnier Publications AB ansvarar inte för extraordinära händelser och omständigheter som ligger utanför vår kontroll, till exempel konkurser eller förändringar hos våra samarbetspartners i tävlingen.

Tävlingsbidrag med stötande innehåll som till exempel personliga påhopp eller som inte följer tävlingstemat kan komma att raderas utan förvarning.

  

Behandling av personuppgifter 

Bonnier Publications AB ( 556105-0351)  är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen för Vi i Villa. Personuppgifter kan lämnas ut till Vi i Villas samarbetspartners, efter ditt samtycke i varje enskilt fall. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast där så krävs med stöd av lag eller myndighetsbeslut.

Företagen inom Bonnierkoncernen driver ett gemensamt kund- och användarregister. Genom att samtycka till Vi i Villas villkor samtycker du till personuppgiftsbehandling inom Bonnierkoncernen. Läs mer på www.kunddata.bonnier.se.

Du har rätt att utan kostnad återkalla samtycke, begära rättelse/radering av eventuellt felaktiga uppgifter eller skriftligen begära ett registerutdrag.

 

Kontakt

Kontakta i första hand kundtjänsten för Vi i Villa på e-post [email protected] 

Bonniers personuppgiftsombud kan nås via brev till ”Personuppgiftsombudet, Bonnier AB, 11390 Stockholm”, eller E-post [email protected]

 

Annons